Latest Tweets

LightBlog

Breaking

Friday, June 12, 2015

Ragam Kehidupan | Jangan Berlagak


Seorang mak cik telah pergi ke kaunter bank untuk mengeluarkan wang sebanyak RM 500.

Tetapi kemudiannya kerani di kaunter bank itu telah melontarkan kad dengan lagak yang kurang ajar kepada mak cik itu sambil berkata “Kalau nak keluarkan duit kurang daripada RM5000 sila keluarkan di ATM. Kami tiada masa untuk keluarkan wang yang sedikit.”

Kemudian, mak cik itu mengambil kad itu semula dan menyerahkannya kepada kerani tersebut dan berkata  “Kalau macam tu keluarkan sahaja semua yang ada di dalam akaun ini.”

Kerani bank itu sangat terkejut apabila mendapati di dalam akaun mak cik itu terdapat sejumlah RM 20 JUTA.
Dengan lemah lembut & penuh santun, kerani bank menyatakan mereka tidak dapat menyediakan wang sebanyak itu. Jika mahu pengeluaran sebanyak itu, perlulah membuat temujanji.

Mak cik itu kemudiannya bertanya tentang jumlah yang boleh dikeluarkan secara serta merta pada hari tersebut. Lalu kerani bank menjawab dengan amat sopan. Jumlah yang boleh dikeluarkan ialah RM 300, 000 sahaja.

Mak cik itu menjawab “kalau begitu saya mahu keluarkan RM300,000 SEKARANG!!”

Dengan susah payah kerani bank mengira dan menyerahkan kepada mak cik itu.
Setelah mengambil duit itu, mak cik menyerahkan semula duit sebanyak RM299, 500 kepada kerani tersebut dan berkata, “Saya hanya memerlukan RM500 sahaja. Sila simpan semula semua duit saya ke dalam akaun saya…….

Take Note : Pengajaran dari kisah cerita ini adalah? Renung balik apa yang telah dan pernah kita lakukan. Lepas ni sila berfikir sebelum melakukan sesuatu ye.

4 comments:

  1. mental challenge... terbaik mak cik.. tu org cakap jgn nk belagak sgt... siapa pun kita kat mne pun kita kita sme je Allah xske org y sombong belagak angkuh ego.. jgn buat org so org xbuat kat kita.. malu sndri.. kne slalu beringat sblm kne.. nauzubillah..

    ReplyDelete
  2. Dont judge the book by its cover...
    #clickclicknufnang

    ReplyDelete
  3. risiko akan dirompak agak tinggi jika keluarkan duit sebanyak itu
    :-)

    ReplyDelete
  4. Allahuakbar, takde budi bahasanya orang2 zaman skrg

    ReplyDelete

Adbox