Wednesday, June 17, 2015

Ramadhan | Tetamu yang dinanti


Lagi sehari rumah kita akan didatangi tetamu, Suaminya bernama Ramadhan, Isterinya bernama Terawih, Anaknya bernama Sahur, Cucunya bernama Iftar. Mereka akan menumpang di rumah kita selama sebulan sahaja maka layanlah mereka dengan baik-baik supaya kita mendapat ganjaran daripadaNya. Selepas sebulan mereka akan pergi meninggalkan kita dan mereka pulang dengan pesawat Syawal Air. Semoga kedatangan bulan Ramadhan tahun ni lebih berkat dan meriah berbanding tahun-tahun yang sudah.

Kedatangan Ramadhan hanya setahun sekali. Mungkin kita sempat bertemu Ramadhan untuk tahun ni tapi untuk tahun hadapan belum tentu lagi. Maka perbanyakkanlah amalan di Ramadhan ini seolah-olah ini Ramadhan terakhir buat kita semua.


Take Note : Sedih, sayu, sendu,.. sebab hari pertama puasa disambut di hostel dengan kawan-kawan. Kalu ikutkan hati ni, sebenarnya memberontak giler-giler nak balik kampung. Nak menyambut kedatangan Ramadhan dengan family tapi apakan daya. Masih ada tanggungjawab yang harus disettlekan. Hari ni last paper untuk final exam. InsyaAllah esok settlekan segalanya bagi semester ni dan lusa dengan hati yang berbahagia, gerak balik kampung.

3 comments:

  1. Mcm sekejap je masa berlalu kan...

    ReplyDelete
  2. Moga dipermudahkan urusan Ramadhan kali ni... Selamat berpuasa..

    ReplyDelete