Tunang nampak wanita lain dalam mimpi



"Gadis putus tunang: Tunang nampak wanita lain dalam mimpi istikharah."
.
Aku baca tajuk berita dalam group whatsapp. Kebetulan kawanku di sebelah terdengarnya. Lantas berkata,"Itulah akibatnya bila orang jahil kononnya tiba-tiba jadi bijaksana setelah istikharah. Dia rasa itulah petunjuk dari Tuhan. Sedangkan dia terbelit hasutan syaitan."
.
Dia mengeluh."Apa maksud kau? Macam buku sastera SPM pula ayat kau." Aku tanya sambil membalas mesej-mesej di whatsappku.
.
"Boleh tak kau berhenti whatsapp sekejap?" Kawan suruh."Okay. Okay." Aku berhenti balas."Tengok. Kau boleh saja berhenti balas mesej para gadis di whatsapp tanpa perlu lakukan istikharah. Sebab kau tahu tiada manfaatnya kau balas ataupun tidak. Tiada beza. Tiada apa yang berubah. Para gadis tu takkan jadi isteri kau selagi kau tak lamar dan meminang mereka dari wali mereka pun. Betul tak? 
.
Ayat manis, ayat janji, ayat nak nikah semuanya kosong tanpa kesungguhan dan tekad serta keizinan dari Allah." Kawan beranalogi.
.
Aku terpanah petir sekejap. "Ya, engkau bagus. Aku tak bagus." Aku buat muka merajuk.
.
Kawan menyambung."Baiklah, aku nak kau tahu, ada athar yang berbunyi,'Tidak akan kecewa orang yang melakukan istikharah dan tidak akan menyesal orang yang bermesyuarat dengan orang lain...'Maksudnya, tidak ada masalah nak buat istikharah. Buatlah kalau nak. Solatnya pun mudah. Solat sunat dua rakaat dengan niat solat sunat istikharah kerana Allah Taala. Afdhal dilakukan di sebelah malam sebab Allah 'turun' ke langit dunia di sepertiga malam. 
.
Namun, boleh juga dilakukan di masa-masa yang lain ikut kesesuaian.Istikharah tu bagus. Tapi, orang yang beristikharah itu yang kurang bagus etikanya. Kau tahu tak kesilapan yang mereka lakukan bila beristikharah?"Aku geleng kepala."Dengar ni, antara kesilapannya adalah,
.
1. Istikharah nak pilih pasangan misalnya, dalam keadaan kau dah rasa sayang kepada pasangannya tu. Kalau dah sayang, masuk meminang saja. Yakin dan jangan was-was lagi. Kalau ada dua pilihan, hati dah tahu sayang lebih pada siapa. Pilih yang kau sayang lebih tu lah. Tapi yang terbaik pilih ikut anjuran agama. Kadangkala apa yang kita suka tu tak semestinya baik pada kita. Rujuk surah Al-Baqarah ayat 216. Terus terang saja pada calon-calon segala keputusan tanpa simpati. 
.
2. Istikharah dan tidur. Malam tu mimpi, keluar muka orang lain. Terus buat keputusan terburu-buru. Contoh macam kes dah tunang, nak putus tunang. Eh, mana lagi utama? Mimpi atau rasional? Rasionalnya kau akan malukan kedua-dua keluarga terutama keluarga perempuan. Kau nak pilih yang kabur atau yang jelas? Tunang kau jelas di mata, sedangkan bayangan dalam mimpi tu kabur, tiada ikatan dengan kau pun. Jangan tertipu. Itu mainan syaitan. Lainlah kalau kau dah istikharah 3-4 bulan lamanya, jawapan still sama. Ni kau istikharah sehari dua. Orang lain waras, kau yang gila.
.
3. Istikharah dalam masa pendek, kemudian hati berubah. Kau anggap itulah petunjuk dari Allah. Ini salah. Sebab hati sifatnya berbolak-balik ikut mood. Itu namanya ikut hati. Bukan ikut jawapan Allah.
.
4. Istikharah kemudian tidak bawa berbincang dengan orang lain. Contohnya, kau istikharah sekian-sekian lepas tu dapat keputusan kau terus buat keputusan. Nanti dulu. Tanyalah pendapat ibu-bapa. Tanya pendapat alim ulama. Tanya pendapat kawan boleh percaya. Apakah alasan kukuh untuk tolak dan terima? Adakah tolak sebab orang itu tak baik? Atau terima sebab orang itu cantik dan kacak semata? Atau kerana agamanya? Ibnu Hajj al-Maaliki sebut dalam kitab al-Madkhal, Nabi s.a.w. menyuruh kita beristikharah, berbincang minta pendapat orang lain, dan bukan bergantung pada mimpi.
.
5. Istikharah tapi solat fardhu kau abaikan. Sah-sah istikharah kau tu tak berhasil. Sebab kau pentingkan yang sunat dari yang wajib. Allah marah tau tak? Kalau Dia murka, mana Dia nak beri petunjuk pada kau?
.
6. Istikharah dalam keadaan kau buat maksiat. Puasalah maksiat kalau nak Allah reda.Ikhtiar, usaha dan berfikir dengan waras adalah lebih utama. Allah bagi kita pilihan berusaha sungguh-sungguh. Istikharah ibarat penyedap dalam makanan saja. Nasi dah ada lauk ayam masak berempah, tambah daging bakar dan budu jadi makin sedap. 
.
Faham tak?"Aku siap meniarap dengar kawanku bagi huraian. Sambil komen,"Panjangnya.""Oh. Pendek kata, yang wajib adalah usaha sungguh-sungguh dan yakin. Jangan banyak sangat pilih orang itu dan ini. Tetapkan pada satu hati. Yakinkan ibu-bapa dengan satu pilihan itu. Istikharah cuma sunat. Doa berterusan Allah permudahkan segala urusan kita dunia dan akhirat itu lebih utama. Baca al-Quran sentiasa supaya hati tak was-was diganggu syaitan.Jangan jadikan yang sunat itu wajib. Apa2 buat dahulukan Allah


Take Note : Cinta sesuatu yang subjektif bagi Cik Candy. Cinta sama seperti kecantikan. Pokok pangkalnya terlahir dari hati. Kalau cinta dibajai dengan keikhlasan, kejujuran maka berkembang mekarlah ia. Namun andainya dijagai dengan ketidak jujuran, ketidak kesetiaan, maka sedikit masa lagi pasti badai penderitaan akan hadir. Cinta, kitalah yang patut mencorakkan warna kemeriahannya. Semoga cinta kita tergolong dalam cinta yang diredhaiNya. Wassalam..

::- Tak sabar nak tunggu hujung minggu nie, nak balik kampung. Yahooooo~ -::



21 comments:

  1. puitis ayat bermadah cik candy,cik candy bekas pelajar sastera ke? :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhuuu.. Tadelah... Cik Candy budak kejuteraan sbnarnya.. :)

      Delete
  2. Menarik baca pasal istikharah ni. Rasa mcm pernah je mengalami situasi kat atas ni tp berlainan sikit. Pernah juga buat istikharah minta petunjuk sama ada patut x saya berkenalan dengan seorang perempuan ni. Tp lepas dah buat masih x boleh nk decide lagi walaupun dia seorang yg baik dan possibility tinggi utk dia terima saya.

    Last2 sy tak berkenalan pun dgn dia sebab bila fikir2 balik terasa diri sendiri ni macam belum layak lg utk kahwin. Jadi, lebih baik utk x berkenalan takut2 lama sgt berkenalan, x kahwin2 boleh membawa kepada perkara2 yg mendatangkan dosa. Mungkin ini juga petunjuk, walaupun x berapa nak konsisten saya buat istikharah.

    Btw, menarik entri ni. Nak share di blog saya boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silakan Bro Ley... mana yang elok sama-sama kita ambil jadi panduan ye.... Semoga ada ilmu bermanfaat disini

      Delete
  3. Setuju setiap huraian pasal istikharah ni. Kita tak boleh buat keputusan terburu-buru. Thank for sharing Cik Candy :)

    ReplyDelete
  4. fuh,,,memang betul isthikarah, tapi selepas tu kita kene yakin.

    http://www.rinaprettyhealthy.com

    ReplyDelete
  5. CC stuju dengan no 5..banyak sangat yang masih gagal dalam melaksanakannya..tapi kalau boleh cakap 'dunia macam dia yang punya'..

    ReplyDelete
  6. betul tu tak boleh buat keputusan terburu buru

    ReplyDelete
  7. perghh, baca CC punya entry, diselangi lagu gerimis mengundang.. mmg mengundang betul

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehee.. amboii Mimin.. gerimis mengundang ye... :)

      Delete
  8. Kita ni kalau nak buat keputusan yang bersabit dengan masa depan kita..Jangan terburu2 tau..Kena kaji dulu kena pilih dulu ..Kena fikir masak masak dulu baru buat pilihan.. Semoga pilihan yg kita buat nanti adalah yang TERBAIK utk kita..InsyaAllah .. Kak Lya Singgah Petang #exchangefeedgroup #kelabbloggerbenashaari

    ReplyDelete
  9. betul tu... rmai yg tsilap lgkah dgn istikharah. bagus kak cc entry ni. myedarkan kita yg lalai

    ReplyDelete
  10. pernah buat istikharah nampak laki tu..tp x kawen pon ngn laki tu..mainan syaitan kan?

    ReplyDelete
  11. Solat Istikharah buat 3 kali berturut2 InsyaAllah dengan bantuannya jumpa jalan penyelesaian nnt. :)

    ReplyDelete
  12. Memang ada yang salah faham tentang Solat Istikharah ni.. elok juga CC share perkara ni.. harap tak ada yg guna Solat Istikharah sebagai "alasan"..... :(

    ReplyDelete
  13. tak pernah solat istikharah actually. just mesyuarat dengan parents and doa minat petunjuk :D

    ReplyDelete