Monday, April 6, 2015

Pengorbanan ibu tiada nilainya.



Malam itu, Kak Fidah bertengkar dengan emaknya lalu melarikan diri dari rumah. Semasa dalam perjalanan, Kak Fidah teringat bahawa dompetnya 
tertinggal dan dia tiada sebarang duit bersamanya.
.
Tiada syiling pun untuk menelefon rumah bagi meminta pertolongan.
.
Pada masa yang sama, perutnya berbunyi kelaparan. Kak Fidah tiba di satu gerai burger Ramli, yang baunya mengancam, kelaparannya bertambah.
.
Kak Fidah harapkan dapat satu burger ayam, tapi dia tiada duit.
.
Penjual burger yang sedar dengan kehadiran Kak Fidah melihat dia sedang mengigil ketakutan lalu bertanya…
.
“Adik dah makan belum? Kalau nak, ambil burger ayam ini untuk makan dulu,” kata penjual burger itu.
.
“Tapi saya tiada duit pakcik,” kata Kak Fidah dengan sipu-sipu.
.
“Tak apa, pakcik belanja. Mai, duduk sini makan,” kata penjual burger itu sambil membuat satu Milo panas untuk Kak Fidah.
.
Beberapa minit kemudian, Kak Fidah mengalirkan air mata...“Mengapa dik?” tanya penjual burger.
.
“Tiada apa. Cuma terharu dengan hati baik pakcik,” kata Kak Fidah sambil mengelapkan air matanya.
.
“Orang asing macam pakcik boleh bagi burger kepada Fidah, tapi mak saya, lepas bertengkar dengan saya, dia halau saya keluar rumah. Kejam betul mak saya!” tambah Kak Fidah lagi.
.
Mendengar kata-kata Kak Fidah, penjual burger mengeluh.
.
“Adik, mengapa adik fikir begitu? Renungkan semula. Pakcik hanya beri adik satu burger, adik dah rasa terharu dan terhutang. Ibu adik membesarkan adik sejak kecil, mengapa adik tak pula rasa syukur malah bertengkar dengan ibu adik?” kata penjual burger itu.
.
Kak Fidah amat terkejut dengan jawapan itu, dan selepas berterima kasih dengan pakcik burger, dia terus berjalan menuju ke rumahnya.
.
Dalam perjalanan Kak Fidah asyik terfikir...
.
“Mengapa selama ini saya tidak terfikir perkara itu? Satu burger daripada seorang yang asing boleh membuat saya rasa terhutang, tapi mak saya yang membesarkan saya sejak kecil dan saya tidak berasa sedemikian, walaupun sikit.”
.
Kak Fidah memikirkan apa yang perlu dikatakan kepada emaknya apabila dia tiba di rumah.. “Maafkan saya mak. Semua salah Fidah… maafkan saya mak.”
.
Sejurus tiba di rumah, Kak Fidah melihat wajah maknya yang penuh kebimbangan bertukar menjadi lega melihat kepulangannya setelah puas mencari.
.
“Fidah masuk. Mungkin dah lapar. Mak dah masak, jom makan,” kata maknya.
.
Fidah terus menangis sambil menyembamkan muka di tangan maknya.
.
Wahai anakku,
.
Di dalam kehidupan ini, engkau lebih mudah menghargai perkara-perkara kecil yang dilakukan sahabat-sahabat sekeliling kamu, tapi untuk ahli keluarga terdekat kamu, kamu sering merasakan apa yang dikorbankan mereka adalah normal dan patut dilakukan tanpa sebarang penghargaan.
.
Kasih sayang dan keprihatinan keluarga terdekat kepada kamu adalah perkara paling berharga kurniaan Allah untuk kamu sejak dilahirkan, terutamanya kasih sayang daripada kedua-dua orang tuamu. Orang tuamu tidak pernah mengharap kamu membayar kembali kos membesarkan kamu...tapi pernahkah kamu mengerti untuk menghargai dan bersyukur dengan pengorbanan tanpa syarat kedua-dua orang tuamu?
.
Allahu:")


Take Note : Cik Candy rindu family. Rindu mak, rindu ayah, rindu adik-adik dekat rumah. Rasanya pejam celik, pejam celik dah hampir dua bulan lebih Cik Candy dekat negeri asing nie. jauh dari family, jauh dari saudara mara tapi alhamdulillah, kawan-kawan ada disisi. Sungguh pun begitu, rasa kerinduan terhadap keluarga tak pernah padam. Biarpun hampir saban malam bergayut dengan mak namun airmata tetap juga menitis. Sesungguhnya rasa rindu yang menggunung nie tak mampu disembunyikannya lagi. Tak sabar nak tunggu hujung minggu nie. Yahooooo balik kampung. Heheee cuti seminggu sempena mid sem. Tiket dah beli, barang pun dah packing separuh padahal ada lagi lebih kurang tiga hari kowt. Apapun semoga segalanya dipermudahkan. Semoga perjalanan selamat untuk semuanya. iLOVEumak, iLOVEuFamily. Only you, just you in my heart.


5 comments:

  1. kita pun rinduu jugak familyyy :(

    ReplyDelete
  2. Kita hari2 boleh peluk n tengok mak kita :) hehe..

    Semoga selamat perjalanan Cik Candy pergi dan balik :)

    ReplyDelete
  3. Huhuhu citer bab2 mak ayah ni buat Kak Lya jadi rindu laaa..Walaupon jumpa sokmo tapi bila berjauhan rasa rindu tu ttp adaa..

    ReplyDelete