Sunday, February 8, 2015

Ku Tak Pantas Di Syurga

Assalamualaikum


Sudah terlalu banyak dosa yang aku lakukan
Tuhan, ampuni aku
Berlinang airmata bila ku sebut namaMu
Tuhan, bergetar hatiku
Ku telah lama lupakanMu
gelap hati, gelap jiwa, gelapnya hidupku
Ku tak pantas di Syurga
Namun ku takut pada Neraka
Aku hanya manusia penuh dosa
Tuntunlah dan bimbinglah
Ke jalan redhaMu
Beri aku kesempatan
Untuk menjadi yang lebih baik
Andaikan saja waktu dapat aku putarkan kembali
Aku ingin didekatMu
Bertapa pedih siksa yang telah Engkau janjikan
Tuhan, maafkanlah aku
Ku telah lama lupakanMu
gelap hati, gelap jiwa, gelapnya hidupku
Ku tak pantas di Syurga
Namun ku takut pada Neraka
Aku hanya manusia penuh dosa
Tuntunlah dan bimbinglah
Ke jalan redhaMu
Berikan kasihMu, berikan cintaMu..

Take Note : Hari ni hari ahad. Maknanya hari ni hari cuti. Hujung minggu. Biarpun cuti, walaupun hujung minggu, Cik Candy tetap bangun awal. Teringat kata-kata mak "anak dara tak elok bangun lambat nnt tade yang nak masuk meminang", "tak elok bangun lambat nanti rezeki lari". Huhuuu mungkin itu semua hanyalah teori orang dulu kala. Tapi bila difikirkan balik, mungkin ada betulnya. Anak dara yang bangun lambat, siapa yang berkenan. Matahari nun tinggi menegak atas kepala baru dicelik mata. Makkk aikkk melampau sungguh tidur. Tidur tak ingat dunia ke tidur mata tu. Opsss!! Bangun lambat nanti rezeki lari. Pun betul juga kowt. Bangun tidur, buka tudung saji dan yang tinggal hanya sisa makanan. Yang lain-lain sudah habis dimakan oleh yang bangun awal. Hahaaa padam muka, terlajak tidur lagi. Okay, stop topik tu.
Sebenarnya tadi Cik Candy bangun awal sebab nak cuci baju. Almaklumlah tinggal diasrama, wajiblah merajinkan diri yang malas. Selesai mendobi tadi, Cik Candy buka laptop dan pasang lagu. Alhamdulillah, pagi nie wifi laju semacam. Maka bermulakah aktiviti blogwalking sambil melayan lagu. Tengah blogwalking tadi tiba-tiba terdengar satu lagu "Ku tak Pantas Di Surga by Dadali". Perhhhh, rasa macam sentap semacam. Syahdu dan mendayu-dayu je kedengaran. Ditambah dengan persekitaran Cik Candy yang sedikit sepi lalu menjadikan Cik Candy menghayati lagu tue sebaiknya. bagi Cik Candy, bait-bait yang terungkap menggambarkan keinsafan seorang hamba Allah yang telah lama meninggalkan segala suruhanNya. Entahlah! susah untuk Cik Candy explin apa yang Cik Candy rasa saat tu. tapi yang pasti seakan tersedar dari sebuah mimpi yang panjang. Lirik lagu tu membuatkan Cik Candy terfikir sejenak. Bagaimana perjalanan hidup Cik Cndy selama ini. Apakah pengorbanan yang telah Cik Candy lakukan. Bagaimanakah cara untuk membuatkan orang lain menyenangi akan sikap dan kehadiran kita. Alhamdulillah, dari lagu tu, Cik Candy belajar sesuatu yang penting untuk pagi ni. Sedekahkan Al-Fatihah kepada diri sendiri yang sering kali lalai. Semoga kita semua menjadi hamba yang sebenar-benarnya hambaNya. Bukannya hamba sekadar dimulut. Wassalam.








5 comments:

  1. salam utk cik candy..jgn sedih2 pepagi ni.. nnti rezki tk msuk..hihi
    http://mmama2754.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. bngun pagi gosok gg, guna ubat ggi kodomolion. gg bersih sihat dan kuat Cik Candy suka kodomolion (=

      Delete
  3. ala buat bdoh jela..be yourself..klau org tua ckap wt dono jerr...hehe....btw, visit and follow me on shukranzahari.blogspot.com ...Happy blogging

    ReplyDelete