Monday, February 16, 2015

Kisah Cucu Sengal!!!


Cucu : Hai nek.. tengah buat ape tu..?

Nenek : Cari daun palas ni haa..

Cucu : Untuk apa daun palas nek..?

Nenek : Untuk buat ketupat..

Cucu : Ketupat untuk apa nek..?

Nenek : Untuk makan nanti

Cucu : Ohh.. Sekarang nenek buat apa..?

Nenek : cari daun palas..

Cucu : Nak buat apa hah..??

Nenek : Mau buat ketupat, dah cakap tadikan..

Cucu : Ketupat tu untuk apa nek..?

Nenek : Nak makanlah takkan nak melastik pulak..

Cucu : Ohh gitu..

Nenek : Dah laa pergi main sana.. Jangan kacau nenek..

Cucu : Kenapa ?

Nenek : Sebab nenek sibuk..

Cucu : Sibuk buat apa..??

Nenek : Cari daun palaslah. Kan dah cakap tadi..

Cucu : Daun palas untuk..??

Nenek : Untuk buat KETUPAT KETUPAT KETUPAT!!!

Cucu : Nenek cakap dengan siapa tu..?

Nenek : Dengan kaulah..!!

Cucu : Kenapa menjerit..? Saya dekat aje pun.

Nenek : Sebab kau tak pandai faham-faham. Tak pakai mata untuk tengok orang tengah buat kerja.

Cucu : Buat kerja apa..??

Nenek : Arrrrrrgggghhhhh!!! Cari DAUN PALAS laaa sayang..!!!

Cucu : Untuk apa..??

Nenek : Cerdiknya cucu aku ni. Untuk makan..!!!

Cucu : Ada beras dekat rumah, kenapa nenek nak makan daun palas pulak..?

Nenek : Cucuku yang paling comel, pandai dan cerdik.. Sebelum aku dapat strok baik kau biar aku buat kerja cari daun palas. Jangan kacau taw..!!!

Cucu : Yang betul-betulnya ni, nenek nak cari daun palas ke nak cari strok..? Strok tu apa..? Dia hijau juga macam daun palas ke..?

Nenek : Adoiii susahnya tanak faham..!!

Cucu : Tanak..? Saya cucu lah nek bukan anak nenek. Nenek stress ke nek..??

Nenek : Ye aku stress..! Aku sakit kepala..! Aku mau giler..! Aku stress stress stress..!!

Cucu : Kalau cari daun palas boleh stress, kenapa nenek masih juga mahu cari..?

Nenek : CUKUP..!! JANGAN TANYA LAGI..!! BAGUS KAU BALIK RUMAH SEKARANG..!!

Cucu : Okaylah nek.. Nenek tanak ikut balik..??

Nenek : Tidak..! Aku ada kerja..!

Cucu : Kerja apa..?

Nenek : Cari daun palas

Cucu : Untuk apa daun palas ah..??

Nenek : Arrrrgggghhh..!!! Tidakkkk.!! Tidakk..!! Tidak..!!!

**Terus nenek lari tanpa tengok belakang.
**Kalau sesiapa nampak nenek tengah berlari tu, sila jangan tegur pasal daun palas. Takot mati strok orang tua tu nanti. Kuikuikuikuiiii

Take Note : Sekadar rekaan untuk lawak jenaka semata-mata. Tidak ada kena mengena dengan sesiapa. Sekadar untuk menghiburkan hati yang tengan berduka. Sekian.

8 comments:

  1. Replies
    1. Huhuhuuuu kesiankan nenek tu dpt cucu yang mcm gitu. kan @Maria Firdz (=

      Delete
  2. Dah pernah dapat msj ni.
    Hahaha..memang cucu sengal!

    ReplyDelete
  3. mmg menggugat kesabaran betol ni,,haha

    ReplyDelete
  4. baru ada sorang cucu macam tu.. ada sepuluh..Emmmm

    ReplyDelete
  5. amboiii cucu nii. kalau saya nenek, plaster mulut dia terus wakaka

    ReplyDelete
  6. cucu yang terlampau caring . hahaa

    ReplyDelete