Monday, February 16, 2015

Kisah Cucu Sengal!!!


Cucu : Hai nek.. tengah buat ape tu..?

Nenek : Cari daun palas ni haa..

Cucu : Untuk apa daun palas nek..?

Nenek : Untuk buat ketupat..

Cucu : Ketupat untuk apa nek..?

Nenek : Untuk makan nanti

Cucu : Ohh.. Sekarang nenek buat apa..?

Nenek : cari daun palas..

Cucu : Nak buat apa hah..??

Nenek : Mau buat ketupat, dah cakap tadikan..

Cucu : Ketupat tu untuk apa nek..?

Nenek : Nak makanlah takkan nak melastik pulak..

Cucu : Ohh gitu..

Nenek : Dah laa pergi main sana.. Jangan kacau nenek..

Cucu : Kenapa ?

Nenek : Sebab nenek sibuk..

Cucu : Sibuk buat apa..??

Nenek : Cari daun palaslah. Kan dah cakap tadi..

Cucu : Daun palas untuk..??

Nenek : Untuk buat KETUPAT KETUPAT KETUPAT!!!

Cucu : Nenek cakap dengan siapa tu..?

Nenek : Dengan kaulah..!!

Cucu : Kenapa menjerit..? Saya dekat aje pun.

Nenek : Sebab kau tak pandai faham-faham. Tak pakai mata untuk tengok orang tengah buat kerja.

Cucu : Buat kerja apa..??

Nenek : Arrrrrrgggghhhhh!!! Cari DAUN PALAS laaa sayang..!!!

Cucu : Untuk apa..??

Nenek : Cerdiknya cucu aku ni. Untuk makan..!!!

Cucu : Ada beras dekat rumah, kenapa nenek nak makan daun palas pulak..?

Nenek : Cucuku yang paling comel, pandai dan cerdik.. Sebelum aku dapat strok baik kau biar aku buat kerja cari daun palas. Jangan kacau taw..!!!

Cucu : Yang betul-betulnya ni, nenek nak cari daun palas ke nak cari strok..? Strok tu apa..? Dia hijau juga macam daun palas ke..?

Nenek : Adoiii susahnya tanak faham..!!

Cucu : Tanak..? Saya cucu lah nek bukan anak nenek. Nenek stress ke nek..??

Nenek : Ye aku stress..! Aku sakit kepala..! Aku mau giler..! Aku stress stress stress..!!

Cucu : Kalau cari daun palas boleh stress, kenapa nenek masih juga mahu cari..?

Nenek : CUKUP..!! JANGAN TANYA LAGI..!! BAGUS KAU BALIK RUMAH SEKARANG..!!

Cucu : Okaylah nek.. Nenek tanak ikut balik..??

Nenek : Tidak..! Aku ada kerja..!

Cucu : Kerja apa..?

Nenek : Cari daun palas

Cucu : Untuk apa daun palas ah..??

Nenek : Arrrrgggghhh..!!! Tidakkkk.!! Tidakk..!! Tidak..!!!

**Terus nenek lari tanpa tengok belakang.
**Kalau sesiapa nampak nenek tengah berlari tu, sila jangan tegur pasal daun palas. Takot mati strok orang tua tu nanti. Kuikuikuikuiiii

Take Note : Sekadar rekaan untuk lawak jenaka semata-mata. Tidak ada kena mengena dengan sesiapa. Sekadar untuk menghiburkan hati yang tengan berduka. Sekian.

8 comments: