Wednesday, December 6, 2017

Cerpen | Isteriku Sudah Tidak cantik Lagi

December 06, 2017 1 Comments

Seorang suami mengadukan apa yang ia rasakan kepada seorang Syekh.

Dia berkata:

“Ketika aku mengagumi calon istriku seolah-olah dalam pandanganku Allah tidak menciptakan perempuan yang lebih cantik darinya di dunia ini.

Ketika aku sudah meminangnya, aku melihat banyak perempuan seperti dia.
Ketika aku sudah menikahinya aku lihat banyak perempuan yang jauh lebih cantik dari dirinya.

Ketika sudah berlalu beberapa tahun pernikahan kami, aku melihat seluruh perempuan lebih manis dari pada istriku.”

Syekh berkata:

“Apakah engkau tahu, ada yang jauh lebih parah daripada yang engkau alami saat ini!?”

Laki-laki itu bertanya “apa dia.”

Syekh:“Sekalipun engkau mengawini seluruh perempuan yang ada di dunia ini, pasti anjing-anjing yang berkeliaran di jalanan itu lebih cantik dalam pandanganmu dari pada wanita manapun.”

Laki-laki penanya itu tersenyum masam, lalu ia berujar: “Kenapa tuan Syekh berkata demikian?”

Syekh itu melanjutkan:

“Masalah sesungguhnya bukan terletak pada istrimu, tapi terletak pada hati rakusmu dan mata keranjangmu. Mata manusia tidak akan pernah puas, kecuali jika sudah tertutup tanah kubur"

Nabi bersabda:
َ
“Andaikan anak Adam itu memiliki lembah penuh berisi emas pasti ia akan menginginkan lembah kedua, dan tidak akan ada yang boleh memenuhi mulutnya kecuali tanah. Dan Allah akan menerima taubat siapa yang mau bertaubat”.

Lalu Syekh itu bertanya, “Apakah engkau ingin istrimu kembali seperti dulu, menjadi wanita terindah di dunia ini?”

“Iya Syekh,” jawab lelaki itu dengan perasaan tak menentu.

Syekh:
“Pejamkanlah matamu dari hal-hal yang haram… Ketahuilah, orang yang merasa cukup dengan suatu yang halal, maka dia akan diberi kenikmatan yang sempurna di dalam barang halal tersebut"

-cinta ilahi-

Semoga bermanfaat tuk para suami...hargailah barang yg telah dihalalkan dan terhidang depan mata tu.Tugas kau untuk cantikkan,hiaskan dan hargai

Credit : Facebook Pesan Bonda

Tuesday, December 5, 2017

Cerpen | Kisah Si budak penjual kuih

December 05, 2017 1 Comments

Hari itu selepas seminggu beraya dikampung, saya pulang ke Kuala Lumpur. Memikirkan highway PLUS sibuk,saya menyusuri laluan lama. Pekan pertama yang saya lintas ialah Teluk Intan. Terasa mengantuk, saya singgah sebentar disebuah restoran di pinggir pekan itu. Sebaik memesan makanan, seorang kanak-kanak lelaki berusia lebih kurang 12 tahun muncul dihadapan.

"Abang nak beli kuih?" katanya sambil tersenyum. Tangannya segera menyelak daun pisang yang menjadi penutup bakul kuih jajaanya.

“Tak apalah dik... Abang dah pesan makanan," jawap saya ringkas.

Dia berlalu. Sebaik pesanan tiba, saya terus menikmatinya. Lebih kurang 20 minit kemudian saya nampak kanak-kanak tadi menghampiri pelanggan lain, sepasang suami isteri agaknya. Mereka juga menolak, dia berlalu begitu saja.

"Abang dah makan, tak nak beli kuih saya?" katanya selamba semasa menghampiri meja saya.

"Abang baru lepas makan dik. Masih kenyang lagi ni," kata saya sambil menepuk-nepuk perut.

Dia beredar, tapi cuma setakat dikaki lima. Sampai disitu, di meletakkan bakulnya yang masih sarat. Setiap yang lalu ditanya, "Tak nak beli kuih saya bang, pak cik, kakak atau makcik?"

Molek budi bahasanya! Mamak restoran itu pun tidak menghalng dia keluar masuk ke premisnya bertemu pelanggan. Sambil memerhati, terselit rasa kagum dan kasihan dihati saya melihatkan betapa gigihnya dia berusaha. Tidak nampak langsung tanda-tanda putus asa dalam dirinya, sekalipun orang yang ditemuinya enggan membeli kuihnya.

Selepas membayar harga makanan dan minuman, saya terus beredar bekereta. Kanak-kanak itu saya lihat berada agak jauh di deretan kedai yang sama. Saya buka pintu, membetulkan duduk dan menutup pintu. Belum sempat saya menghidupkan enjin, kanak-kanak tadi berdiri di tepi kereta. Dia menghadiahkan sebuah senyuman. Saya turunkan cermin, membalas senyumannya. Saya lihat umurnya lebih kurang 12 tahun.

"Abang dah kenyang, tapi mungkin Abang perlukan kuih saya untuk adik-adik Abang, ibu atau ayah Abang" katanya petah sekali sambil tersenyum. Sekali lagi dia mempamerkan kuih dalam bakul dengan menyelak daun pisang penutupnya.

Saya tenung wajahnya, bersih dan bersahaja. Terpantul persaan kesian dihati. Lantas saya buka dompet, dan menghulurkan sekeping not merah RM10. Saya hulurkan padanya.

"Ambil ni dik! Abang sedekah. Tak payah abang beli kuih tu," saya berkata ikhlas kerana perasaan kasihan meningkat mendadak. Kanak-kanak itu menerima wang tersebut, lantas mengucapkan terima kasih terus berjalan kembali ke kaki lima deretan kedai. Saya gembira dapat membantunya. Setelah enjin kereta saya hidupkan, saya mengundur. Alangkah terperanjatnya saya melihat kanak-kanak itu menghulurkan pula RM10 pemberian saya itu kepada seorang pengemis yang buta kedua-dua matanya.

Saya terkejut, lantas memberhentikan semula kereta, memanggil kanak-kanak itu.

"Kenapa bang nak beli kuih ke?" tanyanya.

"Kenapa adik berikan duit Abang tadi pada pengemis tu? Duit tu Abang bagi adik!" kata saya tanpa menjawap pertanyaannya.

"Bang saya tak boleh ambil duit tu. Mak marah kalau dia dapat tahu saya mengemis. Kata mak kita mesti bekerja mencari nafkah kerana Allah berikan tulang empat kerat pada saya. Kalau dia tahu saya bawa duit sebanyak itu pulang, sedangkan jualan masih banyak, mak pasti marah. Kata mak, mengemis kerja orang yang tak berupaya, saya masih kuat bang!" katanya begitu lancar.

Saya sebak, sekaligus kagum dengan pegangan hidup kanak-kanak itu. Tanpa banyak soal saya terus bertanya berapa semua harga kuih dalam bakul itu.

"Abang nak beli semua ke?" dia betanya dan saya cuma mengangguk. Lidah saya kelu nak berkata.

"RM25 saja bang."

Selepas dia memasukkan satu persatu kuihnya kedalam plastik, saya hulurkan RM25. Dia mengucapkan terima kasih dan terus berlalu.

Saya perhatikan dia sehingga hilang daripada pandangan. Dalam perjalanan ke Kuala Lumpur, baru saya terfikir untuk bertanya statusnya. Anak yatimkah? Siapakah wanita berhati mulia yang melahirknya? Terus terang saya katakan, saya beli kuihnya bukan lagi atas dasar kasihan, tetapi kerana rasa kagum dengan sikapnya yang dapat menjadikan kerjayanya satu penghormatan.

Sesungguhnya saya kagum dengan sikap kanak-kanak itu. Dia menyedarkan saya, siapa kita sebenarnya!


#kisahtauladan.
#copypaste

Cerpen | Seorang bapa yang miskin secara tidak sengaja mencalarkan BMW dan meninggalkan nota

December 05, 2017 1 Comments
Seorang bapa yang miskin secara tidak sengaja mencalarkan BMW dan meninggalkan nota
Seorang lelaki yang miskin secara tidak sengaja mencalarkan kereta BMW yang diletakkan di pinggir jalan. Jadi beliau dengan jujur meninggalkan nota yang menyesali perbuatannya dengan harapan pemilik kereta tersebut akan memberi masa kepada beliau untuk membayar ganti rugi.

Tetapi beliau tidak pernah menyangka pemilik kereta tersebut akan tersentuh dengan keikhlasannya dan beliau diambil kerja oleh pemilik BMW tersebut.

Pada hari itu Albert dan anak-anaknya bersiar-siar dan secara tiba-tiba telah menyebabkan sebuah kereta BMW tercalar. Beliau tidak melarikan diri daripada perbuatannya yang salah.

Beliau menghantar anak-anaknya ke rumah dan pergi ke kedai untuk mendapatkan kertas dan pen untuk menulis nota. Beliau menulis nota permintaan maaf dan meletakkannya pada pengelap cermin kereta BMW itu.

Albert meminta maaf menerusi suratnya dan berkata bahawa beliau tidak bekerja ekoran perniagaannya gagal, malah keluarganya sedang menghadapi masalah ekonomi. Beliau hanya mempunyai wang pada masa kini utk menganti kerosakan tersebut.

“Saya secara tidak sengaja mencalarkan kereta anda dan saya mesti bertanggungjawab, jadi tolong terima sedikit wang saya terlebih dahulu dan tolong beri saya masa untuk membayar baki selebihnya. Sila beri saya waktu 2 atau 3 bulan untuk menyediakan baki ganti rugi. Saya memberi jaminan kepada anda bahawa saya tidak akan melarikan diri.

Pemilik BMW mengatakan bahawa setelah melihat nota, reaksi pertamanya adalah takut orang ini mungkin seseorang yang mempunyai niat yang tidak baik. Justeru, beliau meminjam telefon rakannya dan menelefon Albert, beliau berbohong mengatakan bahawa kereta tercalar itu adalah Benz.

Albert menjawab dengan jujur ​​mengatakan dia mencalarkan kereta tetapi ia BMW bukan Benz. Beliau berkata dengan cemas: “Adakah anda kawan pemilik kereta berkenaan? Bolehkah anda membantu saya mencarinya? Saya perlu memberitahunya bahawa saya secara tidak sengaja mencalarkan keretanya dan saya bersedia bekerjasama.”

Pemilik BMW berasa selesa dan merasakan bahawa Albert bukanlah seorang lelaki yang jahat tetapi jujur ​​dan penuh tanggungjawab. Beliau menjemput Albert datang dan menjelaskan bahawa dia tidak perlu menganti kos tersebut.

Albert pula berkata: “Saya telah merosakkan kereta anda dan saya benar-benar perlu membayar ganti rugi. Saya tidak mahu menentang prinsip kehidupan saya.”

Selepas mendengar kata-kata beliau, pemilik BMW telah tersentuh.

Beliau kemudiannya memberitahu Albert : “Oleh kerana anda bersungguh untuk membayar balik ganti rugi kepada saya dan kebetulan saya kurang kakitangan, mengapa anda tidak datang ke syarikat saya dan bekerja? Saya benar-benar mengagumi kejujuran anda dan anda boleh membayar balik kerugian saya dengan bekerja untuk saya dan kita juga boleh menjadi kawan! “

Pemilik BMW juga berkata beliau akan bertemu dengan Albert dan beliau juga tidak kisah mengenai kos pembaikan kereta. Ia adalah kerana kejujuran Albert yang menyentuh perasaannya.

“Dalam masyarakat sekarang, orang-orang seperti anda sudah pupus dan jika anda boleh membantu saya dalam perniagaan saya, saya akan sangat berbesar hatii,” kata pemilik BMW.

Kisah ini dipetik daripada satu artikerl, namun ia cukup bermakna untuk memberi inspirasi dan pengajaran kepada kita. Kejujuran dan keikhlasan hati adalah penting di kalangan masyarakat.

Monday, December 4, 2017

Petua Kulit Cerah Sekata

December 04, 2017 1 Comments

KULIT CERAH SEKATA.

Cara cerahkan kulit menghitam sebab gatal, bekas jerawat,atau tona kulit yg tdk sekata.

1. MADU
Madu memiliki kandungan manfaat sebagai penyembuh alami,termasuk juga penyakit gatal.Carannya ratakan madu pada kulit,biarkan sampai kering serta basuh sampai bersih.

2. Kompres teh celup
Sisa luka menghitam bakal kembali cerah seandainya dirawat dengan baik.Caranya Gosok- gosokkan perlahan-lahan sampai rata,biarkan selama 10-20 minit dan cuci.

3. Bawang Merah
Bawang merah menolong mengangkat sel kulit mati hingga kulit Anda semakin lebih cerah serta halus.Caranya haluskan bawang merah serta kompreskan pada kulit yang menghitam sebab gatal.

4. Lemon
Lemon memiliki kandungan vitamin C yang tinggi dan membolehkan kulit cerah .Caranya hiiris lemon jadi dua serta gosokkan pada kulit yang gelap sampai rata.biarkan selama 10-20 minit dan basuh dengan air hangat sampai bersih.

5.Lidah buaya
Sapukan lidah buaya pada kulit yang menghitam akan menjadikan kulit kembali lembap serta lebih halus dan cerah.

6. Baking powder
Baking powder menolong sistem pergantian kulit hingga kulit akan kembali cerah.Langkahnya campur baking soda dengan air serta dengan cara ratakan pada kulit.

Credit : Facebook Pesan Bonda

Sunday, December 3, 2017

Petua Rawatan Menggunakan Asam Jawa

December 03, 2017 0 Comments
Buah asam jawa mempunyai dua jenis iaitu asam jawa yang manis dan yang masam. Kandungan utama dalam asam jawa ialah asid, gula, vitamin B dan kandungan kalsium yang tinggi. Kegunaan asam jawa dari segi perubatan tidak boleh dikira banyaknya.

Untuk tujuan komersial didapati asam jawa dijadikan asas bahan penyejuk dalam ubat demam dan sebagai julap bagi mengatasi masalah perut kembung. Sama ada dimakan begitu sahaja atau dicampur dengan jus limau, madu atau susu, asam jawa amat berkesan dalam mengatasi masalah penghadaman, penyakit hempedu dan kekurangan vitamin C (skurvi).
Amalan ini juga telah terbukti secara klinikal di beberapa negara seperti di India.

Antara beberapa petua rawatan menggunakan asam jawa yang boleh diamalkan ialah;

1. Demam Panas

Bagi anak-anak kecil yang kadang-kala mengalami demam panas ambillah segenggam asam jawa yang kemudiannya diramas di dalam semangkuk air. Kemudian air tersebut dilumurkan di atas kepala bayi anda sambil disertakan selawat.

2. Sakit Perut

Ambillah segenggam asam jawa yang kemudiannya diramas dan disapukan air tadi di perut dan kemudian biarkan seketika sebelum dibilas dengan air yang bersih. Cara ini sesuai diamalkan oleh kanak-kanak dan orang dewasa.

3. Sakit Asma

Bagi yang sakit asma pula anda rebuslah dua (2) potong kulit asam jawa dengan satu (1) liter air sehingga ia mendidih kemudian di ditapis. Minumlah air rebusan tersebut sebanyak dua (2) kali sehari.

4. Batuk/Perit Tekak

Selain itu asam jawa juga digunakan secara tradisional bagi mengubat batuk dan perit tekak. Caranya dengan mengambil air asam jawa, dicampukan bersama gula dan air. kemudian ditapis, minum seperti biasa.

5. Luka / Bisul

Manakala daun muda asam jawa juga boleh ditumbuk lumat dan di tampal untuk mengubati penyakit reumatisme, luka dan bisul.

6. Alergik

Ambillah 2-3 golong buah asam jawa yang telah tua, garam secukupnya, 1/4 senduk kapur sirih. Caranya semua bahan tersebut direbus dengan 3 gelas air sehingga mendidih hingga tinggal 2 gelas dan disaring. Kemudian diminum dua (2) kali sehari, pagi dan petang.

7. Bengkak Disengat Lipan atau Lebah

Sediakan 3-5 biji asam jawa dan minyak kayu putih secukupnya. Biji asam jawa tadi ditumbuk halus. Kemudian bahagian yang bengkak itu dibersihkan terlebih dahulu dengan kain dan dibasahkan kain tersebut bersama dengan minyak kayu putih. Selepas itu taburkan atau tempelkan bahan tersebut diatas bahagian anggota yang bengkak.

Take Note : Asam jawa bukan sahaja baik untuk pelbagai perubatan dalam badan, malahan asam jawa sedap juga dibuat penambah perasa dlm masakan dan bahan semulajadi untuk kecantikan kulit. Teringat dulu orang kata, kalau nak suara sedap minum air asam jawa banyak-banyak hehe..

Saturday, December 2, 2017

Bahaya Normalisasi yang berlaku hari ini

December 02, 2017 2 Comments

Normalisasi yang berlaku dalam masyarakat hari ni, menjadikan umat Islam sendiri takut nak tegakkan syiar Islam dalam diri.

Takut nak jaga ikhtilat sebab kawan-kawan sekeliling semua sosial. Takut nanti orang cakap apa.

Takut nak bagitau yang vape tu haram sebab kawan-kawan sekeliling semua vape on. Takut nanti kena ban.

Takut nak halang virus Kpop sebab kawan-kawan sekeliling semua fanatik Kpop. Takut nanti kena pulau.

Sedangkan Allah turunkan al-Quran dan Sunnah Baginda Rasulullah s.a.w sebagai panduan.

Kalau tak jelas halal haram, rujuk balik al-Quran dan Sunnah.

Sebab normalisasi yang berlaku menjadikan yang haram tu halal, yang halal tu haram. Habis bercampur aduk!

Anyhow, kenapa perlu takut pandangan manusia daripada pandangan Allah?


#sekadarrenunganbersama
#tarbiahsentap
#copypaste

Friday, December 1, 2017

Khasiat Dan Kebaikan Bendi

December 01, 2017 0 Comments

KHASIAT BENDI



Bendi adalah salah satu sayur kegemaran saya, murah tetapi memberi banyak manfaat kesihatan yang luar biasa pada tubuh badan.
.
Dikatakan bendi dapat membantu menguatkan daya ingatan dan kecergasan otak. Bendi sering dijadikan satu sumber makanan yang baik untuk mereka yang menghadapi masalah sembelit, merawat ulser, mengurangkan darah haid berlebihan, untuk meningkatkan kesuburan, melegakan bengkak dan radang dan boleh juga mengurangkan masalah susah bersalin. Air rebusannya sesuai untuk disapu pada pelbagai jenis kudis dan bisul.
.
Bendi boleh menutralkan asid dalam darah kerana dikatakan ia bersifat alkali.
.
Air rebusan bendi boleh menyahkan toksik dan disamping itu juga boleh menstabilkan paras gula dan anti diabetes.
.
Rendam 2 batang bendi yang dihiris besar-besar ke dalam segelas air semalaman. Pastikan gelas ditutup. Amal minum selama 2 minggu sebelum sarapan, dikatakan memberi hasil yang sangat baik untuk kesihatan badan.
.
Lendir bendi boleh menyejukkan dan melembutkan kulit.





Petua Angin Pasang atau Uluran

December 01, 2017 1 Comments

Saya akan kongsikan beberapa ikhtiar yang boleh dibuat bagi membantu mengurangkan kesakitan dan insyaALLAH untuk kesembuhan, seperti berikut :

Sediakan
➢Madu lebah (6 sudu besar – untuk sehari),
➢Akar dan daun pegaga (secekak-sehari)
➢Gula Batu (5 ketul kecil)
➢Habbatus Sawda’(7 cubit -sebaiknya bijian.)
➢Air kosong (air masak yang telah sejuk)
➢3 cawan sehari untuk 3 kali minum.

Amal sehingga 7 hari berturut-turut. Jika pesakit ada masalah kencing manis? Tiada masalah, jangan bimbang, pengambilan madu yang betul tidak akan memudaratkan pesakit kencing manis.

Semua bahan tersebut dibersihkan setelah itu dicampur dan dilumatkan (termasuk gula batu).
Kemudian, semua bahan tadi dicampurkan ke dalam air, dan ditapis. Campur dengan 2 sudu besar madu, minum setiap pagi sebelum sarapan, sebelum makan tengahari dan sebelum tidur.

Boleh juga dicuba :
➣Sediakan madu lebah (6 sudu besar – untuk sehari)
➣Minyak/pati Habbatus Sawda (7 cubit atau 5 sudu kecil minyak/pati).

Juga untuk amalan 7 hari berturut-turut.

Kedua-dua bahan tersebut, dicampur, sebelum sarapan 2 sudu madu lebah + 1-2 cubit H/Sawda atau 1-2 sudu pati Habbatus Sawda’. Petang sebelum maghrib dan malam sebelum tidur.
Digalakkan menyapu atau menggosok minyak/pati Habbatus Sawda’ ke bahagian sekeliling testis (telur), sebelum tidur, setiap malam.

Antara langkah yang perlu dibuat jika pesakit merasa sakit, baringkan pesakit, luruskan kaki kemudian disilangkan dan ditolak, usaha sebaik mungkin sehingga sampai ke dada.
Ulangi langkah ini beberapa kali (Gilirkan kaki kanan di atas kaki kiri, kemudian kaki kiri di atas kaki kanan) sehingga pesakit lega atau terkentut (sebaiknya).

Kurangkan pengambilan kafein (Teh, kopi, nescafe), kerana ianya akan berisiko bertambahnya penyakit tersebut dan kurang kesan ubat kepada pesakit, terutamanya jika sudah berumur.
Kurangkan pemakanan yang bersifat sejuk dan angin, seperti buah tembikai, labu (kuning), kubis, cili dan lain-lain lagi.

InsyaALLAH, sekadarnya secara ringkas ‘first aid’ bagi masalah hernia atau angin pasang atau uluran.
Semoga dipermudahkan ALLAH.

Credit : Petua Facebook Pesan Bonda


Thursday, November 30, 2017

Kenapa Kentut Berbau Busuk

November 30, 2017 0 Comments

Busuknya kentut biasanya datang dari metana dan hydrogen sulfida yang dihasilkan dari pelbagai sumber makanan yang melalui proses pencernaan. Makanan yang mendorong bau kentut yang kuat ialah telur, susu, kacang, brokoli dan daging merah.

Sesetengah berpendapat jika menghidu bau kentut yang busuk dari orang lain akan mendorong hidup lebih lama, Wallahualam. Kerana pembebasan metana dan hydrogen sulfida membantu fungsi sistem tubuh dan mengurangkan risiko penyakit.

Kentut busuk juga adalah sangat baik dan bagus untuk seseorang menunjukkan usus terus sihat secara amnya.


Kita Adalah Apa Yang Fikiran Kita Fikirkan

November 30, 2017 1 Comments

Anda Adalah Apa Yg Fikiran anda Fikirkan..


 “Keyakinan anda menjadi pemikiran anda, 
Fikiran anda menjadi kata-kata anda, 
Kata-kata anda menjadi tindakan anda, 
Tindakan Anda menjadi kebiasaan Anda, 
Kebiasaan anda menjadi nilai anda, 
Nilai anda menjadi takdir anda. “

― Mahatma Gandhi

Kata-kata bijak yg memang ada benarnya.

Ini antara sikap-sikap yg kerap kali memainkan emosi.

Cuba ubah sikap-sikap bgini :

1. Berhenti berpura-pura tidak memiliki masalah. Hadapi masalah bkn lari dari mslh. Semakin anda lari, masalah yang muncul akan semakin banyak dan semakin rumit.

2. Berhenti menggantungkan kebahagiaan atau kepuasan hidup di tangan orang lain.

3. Berhenti berpura-pura anda tidak pernah melakukan kesalahan. Belajar dari kesalahan-kesalahan, maka anda akan berusaha untuk memperbaiki diri Anda dan tidak mengulang kesalahan yang sama di masa depan .

4. Berhenti mengatakan kepada diri sendiri bahwa anda tidak boleh melakukan sesuatu tanpa bantuan.

5. Berhenti mengabaikan hal-hal yang penting bagi anda.

6. Berhenti meletakkan keperluan org lain melebihi keperluan anda. Jaga dan sayangi diri anda. Cintai diri anda. Jadikanlah diri sendiri sebagai sahabat terbaik.

7. Berhenti berusaha menjadi orang lain.Berusahalah jadi yang terbaik.

8. Berhenti menunggu bahagia,sebaliknya cubalah berusaha mencipta bahagia.

9. Berhenti menghabiskan waktu dengan orang-orang yang memberi impak negatif bagi hidup anda.

10. Berhenti bertanya pandangan orang ttg diri anda.Yakinlah dgn diri anda.

11. Berhenti bekerja untuk mimpi orang lain.Tetapkan tujuan anda sendiri. Buat diri anda bermakna.

12. Berhenti iri pada orang lain.  Syukurilah kehidupan yang anda miliki saat ini, tanpa harus iri terhadap kelebihan dan kebahagiaan orang lain.

13. Berhenti percaya bahwa anda tidak dapat mengubah hidup. Anda pasti boleh.

14. Berhenti berharap pada pujian orang,takut pada kritikan orang.Sebaliknya berterima kasih pada kritikan krn ia akan membantu anda utk jadi lebih baik.

15. Berhenti berfokus untuk menghindari apa yang tidak anda inginkan. Sebagai gantinya, fokuskan untuk mengejar apa yang anda inginkan.

16. Berhenti terlalu takut untuk membuat kesalahan atau mengambil suatu tindakan.

17. Berhenti membandingkan diri anda dengan orang lain. Anda bukan orang lain. Anda adalah diri anda sendiri!

18. Stop buang-buang tenaga untuk merungsingkan hal-hal yang tidak dapat anda ubah.

19. Berhenti terlalu percaya pada pendapat orang lain daripada pendapat anda sendiri.

20. Berhenti berpura-pura anda tidak punya waktu untuk melakukan hal yang anda sukai. Anda mampu meluangkan waktu untuk apa pun yang anda rasa penting bagi hidup anda.

21. Berhenti terlalu berharap pd sesuatu yg tak pasti.

22. Berhenti menyalahkan diri atas kesalahan dan ketidak sempurnaan.  Anda hanyalah manusia biasa.

23. Berhenti mengikuti arus. Jika tidak sesuai dengan nilai dan hati nurani anda, maka lebih baik tinggalkanlah.

24. Berhenti menyalahkan orang lain atas kemalangan dan ketidak bahagiaan anda.

25. Berhenti meminta banyak waktu orang-orang yang anda cintai untuk menemani anda.

26. Stop buang-buang energi pada penyesalan untuk kesalahan masa lalu Anda, karena masa lalu tidak dapat diubah.

27. Berhenti membiarkan rasa malu anda untuk meminta maaf, mengakui anda telah terluka, atau melakukan apa pun yang membuat anda sembuh dari sakit hati dan bergerak majulah.

28. Berhenti mengharapkan kesempurnaan diri anda, orang yang anda cintai, dan rakan kerja anda.

29. Berhenti merasa bersalah saat Anda menghabiskan waktu luang atau jenis lain untuk diri sendiri.

30,Berhenti menyibukkan diri dengan hal-hal yang tidak penting buat anda.

31.. Berhenti terlalu serius dalam kehidupan. Belajarlah untuk menikmati kehidupan anda saat ini.

Buanglah segala fikiran negative yg ada di dlm fikiran anda utk memperoleh kehidupan yg lebih ceria dan bahagia.Fikirkan yg baik-baik dan yg positif..In sha Allah semuanya akn jadi baik.

Apa yg kita fikirkan itulah apa yg cuba kita lakukan...
Jadi isikanlah fikiran kita dgn pekara yg positif.
Supaya kita sentiasa positif...

Wednesday, November 29, 2017

Cerpen | Yang Ini Pun Akan Berlalu

November 29, 2017 1 Comments

YANG INI PUN AKAN BERLALU..


Pada suatu hari, seorang pemuda meminta kepada seorang tukang emas yang sudah tua renta untuk membuat cincin dan menuliskan sesuatu di dalamnya.

Sang pemuda itu berpesan, "Tuliskanlah sesuatu yang boleh disimpulkan daripada seluruh pengalaman dan perjalanan hidupmu supaya boleh menjadi pelajaran bagi hidupku."

Berbulan-bulan si tukang emas tua renta itu membuat cincin tersebut, merenung... kalimat apa yang patut diukir di cincin emas yang kecil itu.

Akhirnya, si tukang emas tua renta mengukirkan sepotong kata dan menyerahkan cincinnya kepada yang menampahnya.

Dengan tersenyum,
sang pemuda membaca tulisan kecil di cincin itu.
Bunyinya,

"THIS TOO, SHALL PASS"
(Yang inipun, akan berlalu)

Awalnya sang pemuda tidak terlalu paham dengan tulisan itu. Tapi suatu ketika, tatkala menghadapi persoalan hidup yang pelik, tak sengaja ia membaca tulisan di cincin itu.

"YANG INI PUN AKAN BERLALU"

lalu ia pun menjadi lebih tenang.

Tatkala ia sedang bersenang-senang, ia pun tak sengaja membaca tulisan di cincin itu

"YANG INI PUN AKAN BERLALU"

lantas ia menjadi rendah hati kembali.

Ketika kita menghadapi masalah besar ataupun sedang dalam keadaan terlalu gembira, teringatlah:

"YANG INI PUN AKAN BERLALU "

Tidak ada satupun di dunia ini yang abadi. Jadi, ketika kita punya masalah, jalanilah dan janganlah terlalu bersedih.

Demikian juga tatkala kita sedang senang, nikmatilah dan syukuri, jangan lupa diri.

Ingatlah, apapun yang kita hadapi saat ini, semuanya akan berlalu.

Untuk itu :
• Tetaplah SEJUK di tempat yang Panas.
• Tetaplah MANIS di tempat yang begitu Pahit.
• Tetaplah berasa KECIL meskipun telah menjadi Besar.. dan
• Tetaplah TENANG di tengah Badai yang paling Hebat.

Semua yg ada di dunia ini tak ada yang abadi, kecuali yang Empunya Kehidupan yakni Allah swt.

"THIS TOO, SHALL PASS"

Selamat menikmati kehidupan yg indah ini...


YANG INIPUN AKAN BERLALU..

Setiap yg hadir dlm hidup ini umpama angin yg berlalu.
Ia dtg dan pergi,tiada yg kekal abadi.
Bgtu juga kisahnya dgn dugaan hidup.

Jodoh Itu Unik

November 29, 2017 0 Comments

JODOH ITU UNIK

# Selalu saja kita lihat ada sahabat / kenalan yang mencari jodoh sampai ke ujung dunia, ujung-ujungnya anak tetangga yang jadi jodoh

# Anda seorang wanita mungkin pernah mengalami juga, ada lelaki yang lama cuba mendekati, bersungguh-sungguh hingga datang ke rumah sampai hati hampir luluh menerima dirinya. Namun jodoh berkata lain, Anda menikah dengan orang yang beberapa hari saja anda kenal.

# Anda juga mungkin sering jadi saksi, bagaimana seorang teman yang bercinta bertahun-tahun , namun berkahwin bukan dengan kekasih hatinya.

# Ada juga yang tersentak hati, melihat seorang sahabat yang begitu tampan , namun pasangannya seorang wanita umpama langit dgn bumi dari segi rupa parasnya. Namun mereka bahagia. Lalu kita berkata "Beruntungnya wanita itu!"

# Mungkin kita juga merasa hairan, saat seorang sahabat pendiam, tidak pernah bercerita tentang kekasih hati.Apatah lagi soal kawin, tapi tiba2 berkawin dlm usia yg muda.

Masalah jodoh memang misteri.
Kita tidak mampu menjangka siapa jodoh kita.
Sama misteri dalam soal rezeki dan ajal yg tiada siapa tahu kecuali Allah Taala sahaja.

Hanya Allah yang mengetahui segalanya.

Jodoh, rezeki dan maut memang di tangan Tuhan, jadi selama kamu mampu mendekati Tuhan, maka tak ada yang mustahil.
Maka mintalah Allah untuk memberikan yang terbaik

Semester 6 | Peperiksaan Akhir Semester Bakal Tiba

November 29, 2017 0 Comments
Assalamualaikum | Lama Cik Candy menghilangkan?

Sebenarnya bukan menghilang cuma terkurang bagi perhatian di blog Candy Sour ni. Huhuuu.. aku ada je sini. Cuba lebih suka mengupdate di blog babyshambles berbanding sini. Kadang kala terfikir juga, kenapa aku macam tak berapa rajin berblogging disini. Kenapa lebihkan berblogging di blog sana. Entah.. takde jawapan untuk soalan itu.

Kalau dulu memang setiap hari aku akan bahagiakan masa untuk berblogging disini dan sana. Tapi kebelakangan ini masa aku agak terhad. Seperti yang korang ketahui, aku akan menghadapi peperiksaan akhir semester tidak lama lagi. Peperiksaan yang akan menentukan ke mana hala tuju aku selepas ini. Peperiksaan yang akan menguji apa yang telah aku pelajari selama 3 tahun belajar. Eh, sebenarnya takde lah tiga tahun. Untuk semester satu, semester dua dan semester enam aku berada di iktbn Sepang manakala semester tiga, semester empat dan semester lima aku keluar untuk latihan industri. Hahaaa lama giler kan aku praktikal. Setahun setengah tu, aku rasa macam bekerja pulak. Best! sebab dapat pengalaman dan merasa pegang duit sendiri.


Berbalik pada peperiksaan, insyaAllah pada 4 Disember 2017 ini aku akan menghadapi peperiksaan dengan Suruhanjaya Tenaga (ST) untuk course yang aku belajar, Penjaga Jentera Elektrik A1. Debaran kian terasa. Kekaluatan sememangnya tidak terkata. Dalam masa yang terlalu singkat ini, banyak benda yang perlu aku selesaikan. Buku log.. itulah satu masalah yang tak pernah settle. Huhuuu... buku log bila nak siap entah! Exam dah dekat tapi buku log tak settle lagi. Giler !

Minggu lepas dan minggu ini, pengajar berebut nak buat kelas. Ada yang nak buat kelas untuk Motor Control, ada yang nak buat kelas untuk Programmable logic controller, ada yang nak buat kelas Papan Suis Utama, ada juga yang nak buat kelas untuk Voltan Rendah. Pening! Aku dan bebudak kelas naik semput nak bernafas.

Kesudahannya untuk subjek Programmable logic controller, terpaksa buat kelas malam. Malam tu jugak ada tugasan adan amali. Catat rekod, malam tu aku balik pukul 3pagi. Buat amali dengan mata yang barai, mengantuk. Aku balik pukul 3pagi, mereka yang angka giliran di belakang aku tak tahulah balik pukul berapa. Yang aku tahu, classmate aku yang last sekali balik jam 9pagi. Bayangkan kelas pukul 9malam tamat jam 9pagi keesokan harinya. Itu pengalaman untuk kami.

Untuk subjek overhead, kami bergantung pada cuaca. Kalau cuaca elok, tak hujan. Alhamdulillah. Bolehlah kami panjat tangga, settlekan street lighting dan juga wiring meter board. Tapi kalau hujan, kami terpaksa menggaru kepala. Dengan masa yang agak suntuk ni, kami sangat memerlukan latihan lagi dan lagi. Aku risau sebenarnya, takut nak exam overhead ni. Hurmmm.. takut nanti lampu jalan yang aku wiring tu tidak menyala. :(

Subjek Kawalan motor, aku harap aky tidak cuai. Semoga aku berjaya buat litar yang diberikan nanti Aku tak pasti sama ada litar Star Delta atau litar Auto Transformer yang akan masuk exam. Tak kisahlah litar mana pun asalkan wiring yang aku akan buat nanti berjaya. Litar tu hidup dengan jayanya. Semoga litar aku hidup dan berfungsi!

Subjek Papan Suis Utama (PSU). Subjek ni aku tak berapa berkeyakinan. Hurmmm.. bagi aku PSU satu subjek yang agak mencabar, susah! Nak ingat step by step tu macam... alamakkkk banyaknya step! Boleh ingat ke tidak ni!!! mataiii!!  PSU, aku perlu gigihkan lagi usaha. Nak faham dan ingat liar skematik untuk PSU. Lepas tu nak selenggara PSU. Nak buat setiap ujian pada PSU lagi. Rasa macam... uwarghhhh banyaknya yang perlu dibuat untuk PSU. Semoga aku dapat settlekan amali PSU dengan jayanya.

Bila memikirkan exam ST memang aku cuak, takut, debar, seram, gabra! Aku cuba dan aku berharap semoga aku dapat jawap paper teori , amali dan lisan dengan sehabis baik. Harap dalam exam nanti aku tak blankk. Aku harap pemeriksa untuk paper amali nanti jenis yang mudah nak kaumtim. Huhuuuu... harap pemeriksa tu nanti lepaskan kami semua.

Semoga Nor Ain dapat jawap peperiksaan dengan jayanya dan semoga Nor Ain berjaya, Aamin.






Tuesday, November 14, 2017

Petua Rawat Batu Karang

November 14, 2017 1 Comments


PETUA RAWAT BATU KARANG

Petua Merawat Batu Karang:-

Cari kelapa muda yang saiz kecil,lepas tu lada hitam 21 biji.Tumbuk biar halus-halus.

Dan masukkan dalam kelapa muda.Kacau lada hitam tu.

Minum air kelapa tu sampai habis dalam satu nafas.

Sebab tu kena cari kelapa yang saiz kecil.lnsyaAllah mudah bila nak buang air kecil dan insyaAllah batu tu akan keluar sekali...kalau saiznya kecil baru nak menjadi.

Sumber : Dr Hamid Arshat

Monday, November 13, 2017

Melihat Tapi Belum Pasti

November 13, 2017 0 Comments

Aku melihat hidup orang lain begitu nikmat,
Rupanya dia menutup kekurangannya tanpa perlu berkeluh kesah.

Aku melihat hidup teman-temanku tak ada duka dan kepedihan,
Rupanya dia pandai menutup dukanya dengan bersyukur dan redha.

Aku melihat hidup saudaraku tenang tanpa ujian,
Rupanya dia begitu menikmati badai hujan dlm kehidupannya.

Aku melihat hidup sahabatku begitu sempurna,
Rupanya dia berbahagia dengan apa yang dia ada.

Aku melihat hidup jiran tetanggaku sangat beruntung,
Ternyata dia selalu tunduk pada Allah untuk bergantung.

Setiap hari aku belajar memahami dan mengamati setiap hidup orang yang aku temui..
Ternyata aku yang kurang mensyukuri nikmat Allah..
Bahawa di satu sudut dunia lain masih ada yang belum beruntung memiliki apa yang aku ada saat ini.

Dan satu hal yang aku ketahui, bahawa Allah tak pernah mengurangkan ketetapan-Nya.
Hanya akulah yang masih saja mengkufuri nikmat suratan takdir Ilahi.

Maka aku merasa tidak perlu iri hati dengan rezeki orang lain.

Mungkin aku tak tahu dimana rezekiku. Tapi rezekiku tahu dimana diriku berada.

Dari lautan biru, bumi dan gunung, Allah telah memerintahkannya menuju kepadaku.

Allah menjamin rezekiku, sejak 9 bulan 10 hari aku dalam kandungan ibuku.

Amatlah keliru bila bertawakkal rezeki dimaknai dari hasil bekerja.
Kerana bekerja adalah ibadah, sedang rezeki itu urusan-Nya..

Melalaikan kebenaran dan gelisah dengan apa yang dijamin-Nya, adalah kekeliruan berganda..

Manusia membanting tulang, demi angka simpanan gaji, yang mungkin esok akan ditinggal mati.

Mereka lupa bahawa hakikat rezeki bukan apa yang tertulis dalam angka, tapi apa yang telah dinikmatinya.

Rezeki tak selalu terletak pada pekerjaan kita, Allah menaruh sekehendak-Nya.

Siti Hajar berulang alik dari Safa ke Marwah, tapi air Zam-zam muncul dari kaki anaknya, Ismail.

Ikhtiar itu perbuatan. Rezeki itu kejutan.
Dan yang tidak boleh dilupakan, setiap hakikat rezeki akan ditanya kelak, "Dari mana dan digunakan untuk apa"

Kerana rezeki hanyalah "hak pakai", bukan "hak milik"...

Halalnya dihisab dan haramnya diazab.
Maka, aku tidak boleh merasa iri pada rezeki orang lain.
Jujur bila berkata,
Hayati bila membaca,
Ikhlas bila menerima...

Sunday, November 12, 2017

Allah Uji Tanda Dia Sayang

November 12, 2017 0 Comments

Allah uji tanda Dia sayang 

Kecantikan LELAKI
Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni rohani. Lelaki yang cantik adalah :-

1. Lelaki yang mampu mengalirkan air mata untuk ingatan.
2. Lelaki yang sedia menerima segala teguran.
3. Lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun.
4. Lelaki yang tenang dan lapang dada.
5. Lelaki yang baik sangka.
6. Lelaki yang tak pernah putus asa.

Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati. Seluruh kecantikan Yang ada pada Nabi Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki

Kegagahan WANITA
Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah adalah :-

1. Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan.
2. Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan.
3. Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan.
4. Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan.

Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman. Seluruh kegagahan yang ada pada Khadijah

Saturday, November 11, 2017

Muhasabah Diri Sebelum Kita Melihat Kesalahan Orang Lain

November 11, 2017 0 Comments

MUHASABAH DIRI

1. Jadilah buah JAGUNG, jangan jadi buah GAJUS..
Jagung membungkus bijinya yg banyak, sedangkan buah gajus menunjukkan bijinya yg cuma ada satu..
MAKSUDNYA : Jangan suka menunjuk-nunjuk harta, ilmu dan sebagainya..


2. Jadilah POKOK PISANG..
Pokok pisang kalau berbuah hanya sekali, kemudian mati..
MAKSUDNYA : Kesetiaan dalam perkahwinan..


3. Jadilah buah DURIAN, jangan buah KEDONDONG..
Walaupun di luarnya penuh dengan kulit yang berduri tajam, tetapi dalamnya lembut dan manis. Berbeza dengan kedondong, luarnya licin tapi rasanya masam dan didalamnya ada biji yg berduri..
MAKSUDNYA : Don’t Judge a Book by The Cover.. JANGAN MENILAI ORANG DARI LUARNYA SAHAJA..


4. Jadilah UBI KAYU..
Walaupun hidup dalam tanah, tetapi isinya putih bersih..
MAKSUDNYA : Jagalah hati walau di mana kita berada, walau di tmpat yg penuh kekotoran..


5. Jadilah seperti tangkai PETAI, bukan tangkai MEMPELAM..
Tangkai petai memberi makanan yg sama rata ke biji petainya, semua seimbang, tidak seperti mempelam, ada yg kecil dan ada yg besar..
MAKSUDNYA : Selalu lah bersikap adil..


6. Jadilah seperti KELAPA
Semakin tua semakin pekat santannya..
MAKSUDNYA : Semakin tua semakin bijaksana dan berguna..


7. Jadilah seperti MANGGIS..
Berapa banyak kelopak bunga di luar kulit, sebanyak itulah juga ulas isi didalam..
MAKSUDNYA : kena jujur, apa yg ditunjukkan di luar sama seperti apa yg diniatkan di dalam hati..



Friday, November 10, 2017

Penyebab Kerosakan Buah Pinggang

November 10, 2017 3 Comments

BUAH PINGGANG ROSAK
*SEBAB BUAH PINGGANG ROSAK*
.
11 Faktor yang merosakkan Buah Pinggang..
.
1• Kerap tahan kencing
2• Kurang minum air
3• Suka makan makanan masin
4• Suka minum minuman bergas.
5• Kerap kena jangkitan 'kencing kotor' (Urinary Track Infection) dan tidak dirawat dengan sempurna.
6• Kerap makan daging merah dan Seafood
(Tinggi Uric Acid)
7• Kerap makan Pil Tahan Sakit
8• Merokok
9• Obesiti
10• Alkohol
11• Penyakit Darah Tinggi dan Kencing Manis yang Tidak terkawal..
.
Buah Pinggang Kita. Amanah Allah..
.
Mengapa Rasulullah saw menganjurkn umatnya utk tidak minum sambil berdiri?

Dlm perubatan tubuh manusia terdapat penapis yg dipanggil sbg penyaring Sfringer. Saringan tersebut dpt terbuka ketika kita duduk, dan tertutup ketika kita berdiri.
.
Air yg kita minum blm tentu 100% steril utk diolah tubuh. Bila kita minum sambil berdiri, maka air tidak tersaring oleh penapis krn tertutup.
.
Air yg tak tersaring terus masuk ke pundi kencing, yg dpt myebabkan penykit buah pinggang.
.
Subhanallah, setiap perintah & larangn Rasulullah saw pasti bermanfaat bg umatnya.
.
Terapi air putih :
1. Minum 2 gelas masa bangun tidur dpt mbersihkn organ2 dalaman.
2. Mnm seglas air,30 minit sblm mkn dpt membantu fungsi seluruh pencernaan + buah pinggang.
3. Minum segelas air sblm mandi dpt menurunkan tekanan darah.
4. Minum segelas air sblm tidur dpt mencegah stroke + serangan jantung.
Sebarkan tips sihat ini sabagai nasihat yg bermanfaat

RUMUSANNYA.....

Kena rajin minum air kosong dan

Boleh juga amalkan kulit epal dan kayu manis ceylon

Epal dan kulit kayu manis ceylon dapat memperbaiki fungsi penapisan buah pinggang dengan tujuan untuk memihak kepada penghapusan toksin, sisa dan creatinine berlebihan.
Untuk ini kita akan menggunakan hirisan kulit epal, yang kaya dengan asid malic, cystine, dan arginina , bahan-bahan yang sangat baik untuk mencegah obesiti, masalah asid urik dan sakit berkaitan dengan buah pinggang.

Bahan-bahan
1 batang kayu manis ceylon
1 biji kulit buah epal .
1 gelas air (200 ml).
1 sudu besar madu

Cara - caranya
Pertama anda perlu membasuh kulit epal. Kemudian, rebus secawan air dan masukkan hirisan kulit epal dan kulit kayu manis ceylon.

Rebus selama 15 minit. Selepas itu, biarkan suam dan campurkan madu.
Amalkan minum air ini setiap pagi sebelum sarapan

Sumber : Info Sihat

Thursday, November 9, 2017

Kenapa Kita Sentiasa Gagal

November 09, 2017 1 Comments

Kenapa Kita GAGAL ?
☂Kenapa Diri Kita GAGAL?
______________________________

☂Kita Takut Menghadapi Risiko Setiap Benda Yang Kita Lakukan.

☂Kita Kurang Keyakinan Pada Diri Sendiri,Walaupun Sebenarnya Kita Mampu.

☂Kita Selalu Tangguh Kan Sesuatu Sehingga Peluang Didepan Mata Terbiar Begitu saja

☂Kita Tidak Berusaha Dan Tidak Bekerja Keras Sedangkan Kita Mampu melakukannya

☂Kita AbaiKan Peluang Yang Ada Dengan Pelbagai Alasan,Belum Berusaha Dah Bagi Banyak Alasan.

☂Kita Lebih Kepada Bercakap,Tapi Buat Tidak Pernah Sekali,Hanya Tahu Bercerita Tapi Hasil Tiada.

☂Takut Mengalami Kerugian Sedangkan Kita Tahu Mana² Perniagaan Sentiasa Ada Rugi Ada Untung.

☂Kita Kalau Boleh Nak Kaya Terus Tapi Usaha Taknak Buat,Padahal Kita Kena Bermula Dari Bawah Ke Atas,Bukan Dari Atas Ke Bawah.
Dari kosong sehingga berjaya..
Selalu Membuang Masa Begitu saja, Sedangkan Masa Itu Emas,Walaupun Seminit Ia Amat Bernilai.

☂Tidak Yakin Pada Diri dan tidak yakin Pada kemampuan sendiri,Ini Selalu Berlaku Pada diri Kita.

☂P/s : Ingat,kalau nak berjaya bukan semudah ABC yang kita boleh sebut begitu tanpa melihat,Tetapi lihat lah diri kita dan sekeliling kita tengok bagaimana orang lain berjaya? Kerana dia berusaha. Mereka tidak simpan 1 perkataan diatas ini sekali pun dalam diri mereka,Sebab mereka yakin atas usaha keras dia pasti peroleh kejayaan kelak.

☂Jika tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya,matlamat itu tidak akan tercapai tanpa usaha.

☂Yang Selalu Beri Alasan Dia Adalah Orang Yang Gagal,
Yang Selalu Cepat Mengalah Dia Adalah Orang Yang Gagal,Yang Selalu Melihat Tanpa Berbuat Tindakan Dia Adalah Orang Yang Gagal....Sampai Bila Kita Nak Di Level Begini Sahaja?? Sampai Bila???? Semua Penuh Dengan ALASAN....Harap Semua Bangkit Dari Tidur, Bangkit Dari Kejatuhan...
Kita Sama² USAHA...InshaAllah Kelak Kita Jadi Orang Yang Berjaya...

Credit : Solusi

Cara Turunkan Suhu Badan Dengan Lemon

November 09, 2017 0 Comments

LEMON TURUNKAN SUHU BADAN

Lemon Untuk Turunkan Suhu Demam/batuk/kahak & selsema

Salah satu cara nak turunkan suhu badan dengan menggunakan lemon. Ini kerana lemon membantu untuk menurunkan suhu badan yang panas dengan cepat.

Bahan-bahan:
1. Air perahan lemon + air (Nisbah 1:1)
– Perah lemon ke dalam mangkuk dan campurkan dengan air.
– Masukkan ke dalam botol spray dan semburkan di kepala supaya sentiasa basah. Boleh juga di rendam dengan kain dan diletakkan di kepala

2)Rendam sarung kaki (stokin)
Selain itu, basahkan sarung kaki di dalam campuran air lemon sekejap. Angkat sarung kaki, perah seidikit. Pakaikan sarung kaki pada waktu malam.

3)HIRISAN LEMON
– hiriskan lemon dan lekatkan di tapak kaki dan selotapekan lemon itu supaya tak tanggal
– Spray kan kaki dan kepala dengan air perahan lemon juga supaya kaki mereka sentiasa basah. In sya Allah cepatlah turunnya suhu yang panas tu.

4)MANDIAN LEMON
1- Penuhkan dengan air suam
2- Potong 1-3 biji lemon dan letakkan di dalam air
3- Biarkan lemon terendam di dalam air selama 2 minit
4- Siap boleh mandikan .

Sesuai juga untuk anak2 dan bayi

Credit : Majalah Pama

Thursday, September 21, 2017

Khasiat Daun Durian Belanda

September 21, 2017 0 Comments

7 KHASIAT DAUN DURIAN BELANDA

.
1. Mencegah Dan Mengubati Kanser
.
Ambil 10 helai daun durian belanda yang sudah tua. Kemudian rebuslah dengan 3 gelas air. Biarkan sehingga mendidih dan surut sehingga menjadi segelas air sahaja. Minum dua kali sehari, selama dua minggu atau sehingga kanser yang dihidapi itu sembuh.
.
2. Sakit Pinggang
.
Ambillah 20 helai daun durian belanda. Kemudian rebus dengan sukatan 5 gelas air. Biarkan sehingga mendidih dan tinggal sebanyak 3 gelas sahaja. Setelah itu, minumlah ¾ gelas air rebusan tersebut sekali sehari.
.
3. Menguatkan Daya Ketahanan Tubuh
.
Khasiat daun durian belanda juga mampu menguatkan daya ketahanan tubuh. Ambil 5 helai daun durian belada. Rebus dengan sukatan 4 gelas air. Biarkan mendidih dan biarkan sehingga menjadi 1 gelas.Minumlah sehari sekali.
.
4. Mengatasi Diabetis
.
Untuk mengatasi diabetis atau penyakit kencing manis, minumlah air rebusan daun durian belanda sehingga kadar gula dalam darah anda betul-betul stabil. Khaisat daun durian belanda boleh menurunkan kadar gula dalam darah.
.
5. Menurunkan Tekanan Darah Tinggi
.
Hipertnesi atau penyakit darah tinggi merupakan salah satu faktor mengundang penyakit strok.Sekiranya anda sudah memiliki tanda-tanda penyakit tersebut,sebaiknya minum air rebusan daun durian belanda untuk menstabilkan tekanan darah anda.
.
6. Mengatasi Buasir
.
Untuk mengatasi masalah buasir, ambil 10 helai daun durian belanda tua. Kemudian rebus dengan 3 gelas air, didihkan sehingga menjadi 1 gelas. Setelah suam, minumlah sekali sehari sehingga penyakit buasir sembuh.
.
7. Mengubati Sakit Urat/Saraf
.
Khasiat daun durian belanda dapat membantu mengubati sakit urat atau sakit saraf.Rebus 10 helai daun durian belanda tua, tetapi warnanya masih hijau pekat. Cuci bersih dan setelah itu rebus dengan sukatan 2 gelas air, didihkan biarkan menjadi 1 gelas.Minumlah dua kali sehari, pagi dan petang untuk mendapatkan khasiat sebenarnya..


Petua Atau Rawatan Altenatif Menggunakan Buah Buahan Dan Sayur Sayuran

September 21, 2017 0 Comments

Rawatan Penyakit Menggunakan Buah Buahan & Sayur Sayuran. InsyaAllah rawatan ini adalah sebagai alternatif menggantikan ubat. Caranya, blenderkan jer semua campuran. Kalau nak manis, boleh tambahkan madu.

 Kencing Manis = Karot + Bayam + Saleri
 Batuk = Karot + Nenas + Halia + Bawang Putih
 Pening = Epal + Timun + Kale + Saleri
 Ulser = Kobis + Karot + Saleri
 Sembelit = Karot + Epal + Kubis
 BP Tinggi = Ubi Bit + Epal + Saleri + Timun + Halia
 Detox Buah Pinggang = Karot + Tembikai + Timun + Cilantro
 Mata = Karot + Saleri
 Mabuk = Epal + Karot + Ubi Bit + Lemon
 Gementar = Karot + Saleri + delima
 Depresi = Karot + Epal + Bayam + Uni Bit
 Asma = Karot + Bayam + Epal + Bawang Putih + Lemon
 Arthritis = Karot + Saleri + Nenas + Lemon
 Batu Karang = Oren + Epal + Tembikai + Lemon
 Stress = Pisang + Strawberi + Pear
 Keletihan = Karot + Ubi bit + Epal Hijau + Lemon + Bayam
 Hilang Ingatan = Delima + Ubi Bit + Anggur
 Ketidakhadaman = Nenas + Karot + Lemon + Mint

Semoga bermanfaat..



Monday, September 4, 2017

Petua Untuk Tingkatkan Daya Ingatan

September 04, 2017 0 Comments
Petua tingkatkan daya ingatan

Penat membaca tapi tetap tidak ingat. Penat menghafal tapi tetap tak masuk dalam kepala. Okay, apa kata korang cuba beberapa petua ni. Mana tahu kowt berhasil :)

a. Kopi - Kopi boleh meningkatkan penampilan mental dan memori kerana kopi mampu merangsang banyak daerah dalam otak, dan boleh mengaturnya tetap berjaga, ransangan, mood dan kosentrasi. Mengikut kajian, orang dewasa yang meminum kopi sebelum ujian memori menunjukkan perkembangan yang signifikan dibandingkan mereka yang minum kopi tanpa kafein

b. Latihan Mental - Kajian menunjukkan bahawa rangsangan mental boleh menjaga otak sihat dan meningkatkan kekuatan daya ingatan. Orang yang memiliki daya ingatan yang bagus dan cemerlang, cenderung mempunyai pelbagai keinginan dan boleh mengatasi tantangan latihan mental. Latihan mental boleh menggunakan teknik seperti puzzle, teka-teki dan minat pada bidang sosial dan budaya.

c. Latihan Fizikal - Setengah jam melakukan latihan fizikal sebanyak 3 kali dalam seminggu amat memberi kesan terhadap peningkatan kekuatan otak. Olahraga atau senaman pula boleh memperbaiki kemampuan jantung utk mengepam darah lebih efektif.

d. Mengunyah Gula-Gula Getah - Mengunyah gula-gula getah boleh meningkatkan denyut jantung sehingga memperbaiki oksigen yang dikirim ke otak dan meningkatkan kekuatan kognitif.

e. Ginkgo Biloba - Ginkgo Biloba digunakan sebagai ubat menguatkan daya ingat sejak beribu-ribu tahun yang lalu. Ginkgo boleh memperbaiki perjalanan darah ke otak dangan membesarkan pembuluh darah sehingga meningkatkan bekalan oksigen.

f. Minyak Ikan - Minyak ikan banyak mengandungi asid lemak Omega 3 yang merupakan komponen penting dari membran sel otak dan boleh memperbaiki kekuatan daya ingatan.



Saturday, July 15, 2017

Lirik Lagu Untuk Adinda - Khalifah

July 15, 2017 0 Comments

Lagu Untuk Adinda - Khalifah

Di kala ku terbayang
Wajah mu daku terkenang-kenang
Kadangkala pagi siang malam
Jadi gila bayang
Pada mu duhai sayang
Kasih ku hanya pada mu seorang
Hanyalah dikau jadi pujaan
Cinta tanda sayang

Pada mu duhai sayang
Yang jauh dirantau orang
Ingatlah pesanan dari kekanda
Jangan-jangan bermain mata
Jangan-jangan cuba mendua
Kasih ku cinta ku selamanya

Ku renung bulan bintang
Ku sampaikan kasih salam sayang
Ku serah segala tanda cinta
Buat mu adinda
Pada si rama-rama
Terbanglah dikau padanya si dia
Pesankanlah rindu ku padanya
Rindu ku padanya

Pada mu duhai sayang
Yang jauh dirantau orang
Ingatlah pesanan dari kekanda
Jangan-jangan bermain mata
Jangan-jangan cuba mendua
Kasih ku cinta ku selamanya

Di kala ku terbayang
Wajah mu daku terkenang-kenang
Kadangkala pagi siang malam
Jadi gila bayang

Pada mu duhai sayang
Kasih ku hanya pada mu seorang
Hanyalah dikau jadi pujaan
Cinta tanda sayang
Adinda… adinda…

Lirik Lagu Mungkinkah Jadi Nyata - Khalifah

July 15, 2017 0 Comments

Mungkinkah Jadi Nyata - Khalifah

La la la la la la la la la la la la la la
Dalam diam hatiku berkata
Kau wanita cintaku pertama
Hadir kasihmu penuh bermakna
Mungkinkah jadi nyata ahhh...

Dalam diam hatiku berkata
Kau yang satu antara berjuta
Bergetar rasanya dalam jiwa
Mungkinkah jadi nyata

Hadirnya kasih datangnya sendiri
Walau ku di uji ku tetap disini
Cintamu sejati engkau bidadari
Seribu tahun lagi kau tetap ku nanti

Hadirnya kasih datangnya sendiri
Walau ku di uji ku tetap disini

Cintamu sejati engkau bidadari
Seribu tahun lagi nanti ku menanti
Kasihmu sejati engkau bidadari
Seribu tahun lagi kau tetap ku nanti

Andai kau andai kau andai kau ku miliki
Hadirlah nyatalah atau ku bermimpi

Lirik Lagu Insan Hina - Khalifah

July 15, 2017 0 Comments


Insan Terhina - Khalifah

Dikala malam ku bersendirian
Berteman bulan bintang cahayanya suram
Hati tersiksa jiwa ku merana
Mengharap kasihnya orang

Apakan daya ku insan biasa
Pedih jiwa ku rasa bila dihina
Hanya linangan oh airmata menjadi teman kala duka

Kasih yang aku semai racun bisa balasannya
Apakah ini suratannya diriku
Terima kasih ku ucapkan padamu oh kekasihku

Istana yang ku bina runtuhnya sekelip mata
Hancurnya satu cinta yang setia
Terima kasih ku ucapkan padamu
Kerana balasan cintamu padaku oh kekasihku

Berlalu sudah cinta yang terlara
Hanya jadi kenangan dalam ingatan
Ungkapan bisa masih ku terasa
Akulah insan yang terhina
Akulah insan yang terhina
Akulah insan yang terhina

Lirik Lagu Kisah Abang Senja - Khalifah

July 15, 2017 0 Comments

Kisah Abang Senja - Khalifah

Ini cerita kisah abang senja
Umur dah lanjut tapi lagak orang muda
Bukan nak kata memang sudah nyata
Tapi sayang jodohnya tak muncul menjelma

Tinggi tinggi terbangnya si burung nuri
Lagi tinggi hasrat terbuku dihati
Dah bertahun sabar rasa
Menghitung hari tapi tetap menanti

Memang nya lumrah adat di dunia
Hanya melihat pada cantik paras rupa
Bagai pepatah kata orang tua
Biar poket kosong asal pandai bergaya

Tinggi tinggi terbangnya si burung nuri
Lagi tinggi hasrat terbuku dihati
Dah bertahun sabar rasa
Menghitung hari tapi tetap menanti

Hai kakang senja ojo putus asa
Orak kisah opo biar wong nak ngomong
Annger wes jodoh memang tak kemana
Entok mak rondo berhias punyalah lawoo.

Hah bolehlah tu wak yo mudah-mudahan
Eneng jodoh ney

Lirik Lagu Buah Hati – Khalifah

July 15, 2017 0 Comments

Lirik Lagu Buah Hati – Khalifah

Kau pertama dan segalanya
Berdua kita selamanya
Kau kekasih yang aku sayang
Aku sayang

Indah malam terang purnama
Ku tuliskan madah pujangga
Madah cinta buatmu sayang
Aduh sayang

Cuma kamu di hatiku satu
Kau penawar rindu ratu hatiku
Cuma kamu senda dan tawaku
Engkaulah permata buah hatiku
Cuma kamu di hatiku satu
Kau permata hati cinta nyawaku

Kau segala kaulah segalanya
Kaulah permata seindah cinta

Keburukan Membawa Beg Tangan Yang Terlalu Berat

July 15, 2017 2 Comments
Ngeri kesannya kpd Wanita di luar sana tanpa kita sedari, bila kte sering bawa beg tangan yg trlalu berat.

Golongan WANITA memg tidak dapat dipisahkan dgn beg tangan. Kalau boleh segala benda dari kunci, dompet, bekas alat solek, tisu, telefon bimbit dan sebagainya mahu disumbat di dalamnya.

Kadang2 akibat lambakan barangan di dalamnya, beg tangan tadi terus menjadi berat hingga sukar untuk dibawa.

Tahukah anda wahai kaum Hawa, perbuatan ini sebenarnya sangat bahaya kerana ia memberikan kesan jangka panjang pada tubuh badan anda.
________________________________________

1. Timbulnya rasa sakit kepala yang kerap

Beg tangan yang berat akan memberi kesan terhadap  tulang belakang. Bahagian ini akan terbeban sehingga menyebabkan ketegangan otot yang sekaligus akan menjadikan kepala menjadi sakit.

2. Ketegangan pada leher

Semasa membawa beg tangan yang berat, otot bahu akan 'bekerja lebih kuat'. Otot akan menegang dan memberi kesan kesakitan terhadap leher.

3. Postur badan berubah

Kesan ini paling ditakuti oleh wanita kerana membawa beg tangan yang berat akan menjadikan anda bongkok. Kesannya tidak dapat dilihat sewaktu muda, tunggu sahaja jika sudah berusia nanti.

4. Pembentukan otot bahu tidak seimbang
Selalunya kita mengenakan beg pada bahu yang kita selesa. Tapi tekanan demi tekanan ini menyebabkan otot bahu dominan ini membesar berbanding sebelah lagi.

5.Kebas

Beban pada bahu ini juga akan menyebabkan rasa kebas dan sakit bila ia dipikul dalam tempoh yang lama. Perkara yang sama Ia juga boleh dirasai pada bahagian belakang leher.
________________________________________

Ngeri rasanya kann bila tiap hari2 beg yg kta bawa tu, tanpa kte sedari kesan buruk bawa beg tangan yg terlalu berat kan? Nampak macam perkara biasa namun sebenarnya ade kesannya.

Jadi, korang kena beringat okay! Kurangkan jumlah barang dalam beg dan bawa apa yang perlu sahaja. Beg tangan yang berat ini memudaratkan badan kornag sendiri terutamanya wanita.

sumber: Dipetik dari thelist.com




Cara Penanaman Yang Berjaya

July 15, 2017 1 Comments

Tips Tanaman

1. Pilih media yg sesuai seperti tanah kompos, cocopeat dan sekam.

2. Rawat media terlebih dahulu sebelum menanam. Gunakan bahan semulajadi seperti mikrob utk menyuburkan tanah dan mencegah penyakit bawaan tanah.

3. Gunakan baja NPK atau baja AB yg sesuai.
Ikut jadual pembajaan. Biasa membaja seminggu atau dua minggu sekali.
Utk baja AB biasa setiap hari jika guna sistem fertigasi dan dlm pasu seminggu 3 kali.

4. Gunakan foliar..wajib utk pokok membesar dgn baik.

5. Gunakan kawalan serangga dan penyakit utk menjaga pokok. Pilih yg organik lebih baik

6. Ikut jadual kawalan utk memastikan pokok terus sihat tanpa gangguan dr perosak

7. Lakukan cantasan bila perlu mengikut jenis pokok

8. Semburan mikrob utk tanah hendaklah dilakukan 2 minggu sekali utk menstabilkan tanah.

9. Tanam bunga bungaan keliling projek tanaman kita sebagai kawalan secara biologi.
Cth bunga :Tunera, rose jepun, sunflower, cosmos dll.

Semoga panduan ini dpt diikut oleh semua dlam memastikan tanaman yg kita tanam menjadi.






Macam Mana Tonsil Boleh Wujud

July 15, 2017 1 Comments

Macam Mana Tonsil Boleh Wujud

Sebenarnya sakit anak tekak atau bengkak tonsil boleh terjadi pada sesiapa saja. Tak kiralah kanak-kanak ataupun yang dewasa. Kebiasaanya kita dengar orang tua-tua cakap “mesti badan anak kurang minum air, tu yang jadi bengkak.”

Kononnya nak menunjukkan yang dalaman badan kita panas hingga tonsil boleh membengkak. Tonsil sebenarnya adalah sebahagian sistem pertahanan badan kita. Tonsil bertindak untuk menghalang bakteria yang cuba masuk melalui saluran penafasan kita.


Tonsil hanya bertindak pada peringkat tahun pertama kita lahir sahaja. Selepas itu, limfa akan ambil peranan untuk menapis semua bakteria yang cuba masuk. Apabila tonsil dijangkiti kuman ataupun bakteria (sejenis bakteria streptococcus) yang dipanggil tonsillitis, ia akan membengkak dan menyebabkan kita sakit dan susah untuk menelan makanan. Ini boleh membawa kepada demam-demam, batuk, pening dan muntah-muntah.

Lebih teruk, bengkak tonsil ini akan menyempitkan saluran penafasan kita dan akan menyebabkan nafas berbau. Bengkak tonsil akan surut secara semulajadi tetapi dengan pengambilan antibiotik akan mempercepat proses penyembuhan. Tonsil akan bengkak berulang kali jika sistem pertahanan badan lemah kerana jangkitan kuman.


Dan sebenarnya ada kes yang kritikal apabila tonsil membengkak hingga teruk dan jangkitan kuman merebak ke organ dalaman penting iaitu ke bahagian jantung dan buah pinggang.

6 Cara Mudah Untuk Hilang Bengkak Tonsil

1. Makan aiskrim vanilla
Cara ini paling mudah dan senang. Tambahan mudah untuk pujuk anak-anak yang memang susah nak makan ubat. Beli aiskrim perisa vanilla (kalau boleh yang dalam bekas, bukan yang stick). Elak ambil aiskrim yang perisa coklat atau strawberi.

2. Berkumur dengan air garam
Kalau anak dah boleh berkumur, anda boleh cuba cara ini. Ini bertujuan untuk matikan kuman-kuman yang ada di sekitar tonsil. Garam dibancuh dengan air suam dan kemudian sila berkumur. Jangan sampai tertelan pula ya. Lakukan berulang kali hingga tekak rasa lebih selesa.

3. Rawat dengan vitamin untuk bengkak tonsil (kuatkan sistem imunisasi)
Untuk mereka yang berulang kali tonsil membengkak, ini menunjukkan jangkitan kuman menyebabkan sistem pertahanan badan lemah. Cadangan terbaik untuk rawat bengkak tonsil dan hilangkannya boleh ambil Scotts Emulsion atau Nutriferon. Kalau boleh sediakan di rumah, ya. Senang, bila anak sakit, terus bagi!

4. Air lemon + madu
Boleh bagi anak minum air lemon suam campur madu, dan tolong elakkan anak minum milo buat sementara. Ciri-ciri anti-bakteria yang terdapat pada lemon boleh membantu melegakan sakit tekak. Jus lemon juga boleh membantu mengurangkan mukus atau lendir dan kahak yang terhasil dalam badan. Jika diserang sakit tekak, selesema atau batuk berkahak, perbanyakkan minum air lemon yang dicampur dengan madu sedikit demi sedikit sepanjang hari.

5. Jangan bagi makan pedas
Haaa… ini larangan keras untuk pesakit tonsil! Makin pedas, makin bengkaklah tonsil anak tu. Mak-mak boleh sediakn sup dan masukkan bawang putih. Ini bagus nak lawan bakteria di tekak anak.

6. Elak ais
Mungkin ada yang suka makan kedai, jadi beringatlah sebab sesetengah kedai guna ais yang tidak dimasak. Ini pun boleh buat bakteria membiak di kawasan tonsil.



Tonsil bengkak biasanya hanya diberikan antibiotik untuk lawan bakteria. Jadi bila doktor sarankan anak anda makan antibiotik, sila habiskan. Kalau tak, tonsil akan datang balik. Tetapi untuk tonsilitis yang serius sehingga makan ubat apa pun tak jalan, biasanya doktor akan mencadangkan tonsil dibuang. Moga artikel ini bantu kaum mak-mak untuk rawat dan cegah dari peringkat awal bila anak demam sebab tonsil bengkak.

Wednesday, June 7, 2017

Lirik Lagu Pinggiran Syurga by Wan Imar Izzat

June 07, 2017 0 Comments


Ouh Tuhan, berikan aku kekuatan
Mendengar rintihan hidupku berdoa
Sejak Engkau memanggil ayah untuk pulang kembali
Berkecai hati ku menerima takdir

Aku rindukan setiap senyuman
Setiap saat belaian kasihnya
Tuhan janjikan kami ditemukan
Paling tidaknya cuma di pinggiran Syurga

Setiap tidur malamku takkan lena
Terkenang detik indah manja bersama
Namun aku redha malah Dia pernah berkata
Yang dah tertulis pasti ada hikmahnya

Aku rindukan setiap senyuman
Setiap saat belaian kasihnya
Tuhan janjikan kami ditemukan
Paling tidaknya cuma dipinggiran Syurga

Aku rindukan setiap senyuman
Setiap saat belaian kasihnya
Tuhan janjikan kami ditemukan
Paling tidaknya cuma dipinggiran Syurga

Friday, May 12, 2017

7 Kebinasaan Akibat Berbohong

May 12, 2017 0 Comments


Suka berbohong/berdusta adalah sikap yang sangat keji. Hanya orang2 yang dipelihara oleh Allah sahaja terlepas dari sikap ini. Selain merupakan dosa besar ia adalah penyebab dapat laknat dari Allah swt.

Erti bohong atau dusta ialah menceritakan sesuatu yang salah dengan apa yang berlaku, samada disengaja mahupun tidak.

Akhir-akhir ini bohong memang sudah menjalar dan tersebar kemana-mana, begitu laju dan cepat internet dan dunia maya, serta berbagai media televisyen atau radio ke seluruh dunia.

Sudah tidak boleh ditemui suatu hari pun yang sunyi dari pembohongan. Keluar sahaja di televisyen, sudah berbohong. Keluar sahaja di radio, sudah berbohong. Apa lagi di media maya seperti facebook, whats app, instagram dan lain2.

Didalam al-Quran lebih dari 200 ayat mengingatkan kita tentang bahaya berbohong. Antaranya :

1. Pembohong mendapat laknat dari Allah, Allah SWT berfirman yang ertinya:

"Laknat Allah atas orang-orang yang berdusta." (Ali Imran:61).

Erti laknat adalah dijauhkan dari kasih sayang Allah sedangkan rahmat Allah sangat diperlukan oleh manusia untuk mendapat kebaikkan2 dalam hidup.

2. Pembohong tidak mendapat hidayah: Allah SWT berfirman yang ertinya :

"Sesungguhnya Allah tidak menunjukkan orang yang berlebih2an dan sangat berbohong." (QS. Ghafir:28).

3. Para pelakunya menuju kejahatan. Dari Abdullah ibnu Mas'ud ra berkata: Bersabda Rasulullah saw yang ertinya :

"Hendaklah kamu sekalian menjauhkan dari berdusta, Sesungguhnya dusta menunjukkan kepada kejahatan, dan sesungguhnya kejahatan menunjukkan kepada neraka. Seseorang tidak akan berhenti berdusta dan masih menjalankan dusta hingga tercatat di sisi Allah sebagai kazzab ( sangat suka berbohong)." (HR. Bukhari dan Muslim)

4. Bohong ialah kunci kemunafikan.

Dari Abdullah bin Amru bin Al'Ash ra Rasulullah saw bersabda yang ertinya :

"Empat perkara apabila ada padanya maka ia telah menjadi munafik sebenar, jikalau ada satu bagian saja dari mereka, maka ia mempunyai satu bagian kemunafikan hingga ia meninggalkannya. Apabila bercakap dia berdusta, bila melakukan perjanjian dia khianat, apabila berjanji dia ingkar dan apabila berselisih dia jahat. (HR. Bukhari dan Muslim)

Imam Nawawi mengatakan: Makna hadits diatas adalah orang-orang yang mempunyai sifat-sifat ini adalah menyerupai sekali seperti kaum munafik, Karena munafik sejati adalah orang yang menyembunyikan apa yang tidak sesuai dengan dhahirnya.
(Syarah Muslim)

5. Bohong/dusta adalah khianat yg sangat besar. 

Dari An Nawwas bin Sam'an ra Rasulullah saw bersabda yang ertinya :

"Khianat besar adalah anda menceritakan kepada saudara kalian sebuah kisah lalu ia membenarkanmu sedangkan anda mendustainya."
(HR. Ahmad

7. Hidup Tidak Berkat

Dari Hakim bin Hizam ra dari Nabi saw bersabda yang ertinya :

"Dua orang yang berjual beli bagi keduanya khiyar (pilihan) sebelum berpisah, jikalau keduanya jujur dan menjelaskan (barangnya dengan jujur) maka keduanya diberkati dalam jual-beli mereka, dan apabila keduanya berdusta dan menutupi maka dihilangkanlah berkat jual beli mereka." (Riyadlush Shalihin jilid 4 hal 193)

Semoga kita dijauhkan dari sikap suka berbohong.Amiin Ya Rabbal 'alamiin.


Sunday, March 19, 2017

Berzikir Bagi Wanita Haid

March 19, 2017 2 Comments

ZIKIR kepada ALLAH SWT merupakan suatu kewajipan bagi setiap Muslim dan Muslimah.Sebagaimana yang difirmankan Allah SWT:

"Kerana itu, berzikirlah (ingat) kamu kepadaKu nescaya Aku akan ingat kepada kamu, dan bersyukurlah kepadaku, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat) Ku."
(Al-Baqarah: 152)


Firman Allah SWT:

"Dan sesunggugnya berzikir (mengingati) Allah adalah lebih besar (keutamaannya dan ibadah-ibadah yang lain."
(Al-Ankabut: 45)

Dalam mengisahkan Yunus a.s., Allah berfirman:

"Maka kalau sekiranya dia (Yunus) tidak termasuk orang-orang yang banyak berzikir kepada Allah, nescaya dia akan tetap tinggal di dalam perut ikan itu sampai hari berbangkit."
(Al-Shafat: 143-144)

Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda:

"Perumpamaan orang yang berzikir kepada ALLAH dengan orang yang tidak berzikir adalah seperti orang hidup dan orang mati."


Di antara bentuk kemurahan Allah SWT terhadap kaum wanita adalah memberikan keringanan kepada kaum wanita untuk berzikir kepadaNya semasa dalam waktu haid, meski pada saat itu mereka tidak boleh mengerjakan solat dan puasa.


Ummu Athiyyah r.a. menceritakan:

"Kami diperintahkan keluar pada hari Raya Aidil Fitri dan Aidil Adha, juga wanita pingitan dan gadis."

"Wanita-wanita haid keluar dan menempati posisi di belakang jamaah yang mengerjakan solat, dan bertakbir bersama-sama mereka." Lanjut Ummu Athiyyah."
(HR. Muttafaqun 'alaih)


Imam Nawawi rahimahullah juga mengatakan:

"Ucapan Ummu Athiyyah, 'Wanita-wanita haid itu bertakbir bersama jamaah menunjukkan dibolehkannya zikir kepada Allah SWT bagi wanita haid dan wanita yang sedang junub.Yang diharamkan baginya adalah membaca Al-Quran."



Kredit : Berita Islam

Slimming Detox Tea Medina Desire

March 19, 2017 1 Comments
SLIMMING & DETOX TEA
RM 15 + RM 8 (postage)

🌹SDT kuruskan whole body
🌹SDT untuk turunkan berat badan
🌹SDT juga akan buang toksik dlm badan
🌹SDT akan cuci usus kita (melawaskan buang air)

🍃KHASIAT DAN FUNGSI SDT

✔MELANGSINGKAN BADAN
✔MENGECILKAN PERUT BUCIT/BOROI
✔MENURUNKAN PARAS GULA DALAM DARAH
✔KENCING MANIS
✔DARAH TINGGI
✔GOUT/URIC ASID TINGGI
✔KOLESTROL TINGGI
✔OBESITI
✔ANGIN DALAM BADAN
✔MEMBUANG LEMAK YANG DEGIL
✔SETTLE KAN MASALAH SEMBELIT & KEPUTIHAN
✔PELBAGAI LAGI MASALAH DALAMAN DAN LUARAN

INGREDIENTS SDT:

☘cassia vahl. Dry herbs 100 % no chemical

PANDUAN MINUM SDT

1-Rendam uncang bersamaan 250ml ke dalam air panas
2-setelah suam bole terus minum
3-minum pada waktu malam sebelum tidur
4-uncang yg sama bole di guna sebanyak 2 kali

💃untuk kesan yg lebih cepat perlulah mengamalkan diet yang seimbang
💃mimum air kosong 2-3L sehari
💃kurangkan pengambilan minuman berais
💃kurangkan pengambilan gula berlebihan

KESAN CONSUME SDT

🌂kesan awl akan rasa selalu nak membuang. dalam 3 hari mcm tu
🌂slps tu akan back to normal bila usus dah bersih
🌂hari hari akan buang tp tak akan cirit

🌹rasa SDT macam tea biasa. tidak pahit & tidak kelat
🌹satu packet ada 15 uncang. satu uncang boleh guna 2 kali
🌹sesiapa tidak suka minum kosong boleh tambah madu atau lemon. pastikan madu asli
🌹SDT boleh di ambil selepas lunch atau sebelum tido
🌹SDT boleh di ambil waktu period

*RAJIN RAJIN KAN LAH MEMBACA* 🤗🤗

Untuk lebih info, korang boleh ke page facebook Detoks Tea Medina Desire




Kaki Cantiq Tea Medina Desire

March 19, 2017 0 Comments
Minum KCT
KAKICANTIQ TEA(LEGS TEA)
RM25 + RM8 (postage)

🌹KCT adalah dirumus khas daripada 100% dry herbs dan tiada kimia
🌹KCT untuk mengecilkan peha dan lengan. fokus kepada peha dan lengan
🌹KCT juga utk membuang air berlebihan dalam badan
🌹KCT melawaskan kencing
🌹KCT di ambil sebelum breakfast

PANDUAN MINUM KCT

1-rendam uncang bersamaan 250ml ke dalam air panas
2-setelah suam bole terus minum.
3-minum pada waktu pagi sebelum sarapan pagi
4-uncang yg sama bole di guna sebanyak 2 kali

KESAN MINUM KCT

🌂akan merasa dahaga disarankan minum air lebih
🌂kerap membuang air kecil
🌂akan merasa kurang selera makan
🌂cepat kenyang
🌂di sarankan minum KC TEA berterusan utk mendapat kesan yang cepat

🌹rasa KCT MCM lite rebina campur dengan serai
🌹KCT boleh ambil time period

INGREDIENTS KCT:

☘Dry herbs 100% no chemical. 4 ingridient verbena lemon grass etc

🍄KCT boleh buat scrub. settle guna 2 kali untuk satu uncang, jangan la pandai2 buang. boleh buat scrub muka
🍄jangan gosok muka mcm pakai toner. ampas tea tu kasar sikit. gosok slow slow ja kat muka. kalau kuat takut terguris muka sbb serai kan.
🍄lps srub2 terus basuh.. jngn biar mcm mask yer

🌹satu pack ada 15 uncang. satu uncang boleh guna 2 kali
🌹sesiapa yg x suka minum kosong boleh letak madu or lemon. madu original tau.

*RAJIN RAJIN KAN LAH MEMBACA* 🤗🤗

Untuk lebih jelas, korang boleh ke page facebook Detoks Tea Medina Desire



Set Combo Detox Tea Medina Desire

March 19, 2017 0 Comments
Panduan Minum SET COMBO RM40.00

☢PANDUAN MINUM KAKI CANTIQ TEA RM25.00/Pack
------------------------------------
🍵 Rendam uncang bersama 250ml ke dalam air panas@
🍵 Tunggu 3-5 minit hingga tea kembang
🍵 Setelah suam boleh terus minum
🍵 Minum sebelum sarapan pagi


☢PANDUAN MINUM SLIMMING & DETOX TEA RM15.00/Pack
-------------------------------------------
🍵 Rendam uncang bersama 250ml ke dalam air panas
🍵 Tunggu 3-5 minit hingga tea kembang
🍵 Setelah suam boleh terus minum
🍵 Minum pada waktu malam sebelum tidur

* Jika nak kan kelainan rasa, boleh ditambah madu atau lemon. PENAMBAHAN GULA, tak dibenarkan & tak diayorkan sama sekali *

➕RE-USE TEABAG are not recommended, sebabnya nutrient tea akan berkurang.

❗Sila pastikan anda minum 2-3 liter air kosong@suam sehari untuk mempercepatkan proses pembuangan toxic dalam badan & membantu menurunkan berat badan dengan cepat

🍎 Untuk kesan yg maksima perlulah mengamalkan diet yang seimbang
🍧 Kurangkan pengambilan minuman berais
🍭 Kurangkan pengambilan gula berlebihan
🏋🏼 Amalkan sedikit senaman/workout

RASA TEA ♨

🍃 Slimming Detox Tea- Rasa mcm teh biasa tapi tidak kelat atau pahit

🍂 Kaki Cantiq Tea- Rasa ribena dengan serai

Untuk detail boleh ke page facebook Detoks Tea Medina Desire