Monday, September 4, 2017

Petua Untuk Tingkatkan Daya Ingatan

September 04, 2017 0 Comments
Petua tingkatkan daya ingatan

Penat membaca tapi tetap tidak ingat. Penat menghafal tapi tetap tak masuk dalam kepala. Okay, apa kata korang cuba beberapa petua ni. Mana tahu kowt berhasil :)

a. Kopi - Kopi boleh meningkatkan penampilan mental dan memori kerana kopi mampu merangsang banyak daerah dalam otak, dan boleh mengaturnya tetap berjaga, ransangan, mood dan kosentrasi. Mengikut kajian, orang dewasa yang meminum kopi sebelum ujian memori menunjukkan perkembangan yang signifikan dibandingkan mereka yang minum kopi tanpa kafein

b. Latihan Mental - Kajian menunjukkan bahawa rangsangan mental boleh menjaga otak sihat dan meningkatkan kekuatan daya ingatan. Orang yang memiliki daya ingatan yang bagus dan cemerlang, cenderung mempunyai pelbagai keinginan dan boleh mengatasi tantangan latihan mental. Latihan mental boleh menggunakan teknik seperti puzzle, teka-teki dan minat pada bidang sosial dan budaya.

c. Latihan Fizikal - Setengah jam melakukan latihan fizikal sebanyak 3 kali dalam seminggu amat memberi kesan terhadap peningkatan kekuatan otak. Olahraga atau senaman pula boleh memperbaiki kemampuan jantung utk mengepam darah lebih efektif.

d. Mengunyah Gula-Gula Getah - Mengunyah gula-gula getah boleh meningkatkan denyut jantung sehingga memperbaiki oksigen yang dikirim ke otak dan meningkatkan kekuatan kognitif.

e. Ginkgo Biloba - Ginkgo Biloba digunakan sebagai ubat menguatkan daya ingat sejak beribu-ribu tahun yang lalu. Ginkgo boleh memperbaiki perjalanan darah ke otak dangan membesarkan pembuluh darah sehingga meningkatkan bekalan oksigen.

f. Minyak Ikan - Minyak ikan banyak mengandungi asid lemak Omega 3 yang merupakan komponen penting dari membran sel otak dan boleh memperbaiki kekuatan daya ingatan.



Saturday, July 15, 2017

Lirik Lagu Untuk Adinda - Khalifah

July 15, 2017 0 Comments

Lagu Untuk Adinda - Khalifah

Di kala ku terbayang
Wajah mu daku terkenang-kenang
Kadangkala pagi siang malam
Jadi gila bayang
Pada mu duhai sayang
Kasih ku hanya pada mu seorang
Hanyalah dikau jadi pujaan
Cinta tanda sayang

Pada mu duhai sayang
Yang jauh dirantau orang
Ingatlah pesanan dari kekanda
Jangan-jangan bermain mata
Jangan-jangan cuba mendua
Kasih ku cinta ku selamanya

Ku renung bulan bintang
Ku sampaikan kasih salam sayang
Ku serah segala tanda cinta
Buat mu adinda
Pada si rama-rama
Terbanglah dikau padanya si dia
Pesankanlah rindu ku padanya
Rindu ku padanya

Pada mu duhai sayang
Yang jauh dirantau orang
Ingatlah pesanan dari kekanda
Jangan-jangan bermain mata
Jangan-jangan cuba mendua
Kasih ku cinta ku selamanya

Di kala ku terbayang
Wajah mu daku terkenang-kenang
Kadangkala pagi siang malam
Jadi gila bayang

Pada mu duhai sayang
Kasih ku hanya pada mu seorang
Hanyalah dikau jadi pujaan
Cinta tanda sayang
Adinda… adinda…

Lirik Lagu Mungkinkah Jadi Nyata - Khalifah

July 15, 2017 0 Comments

Mungkinkah Jadi Nyata - Khalifah

La la la la la la la la la la la la la la
Dalam diam hatiku berkata
Kau wanita cintaku pertama
Hadir kasihmu penuh bermakna
Mungkinkah jadi nyata ahhh...

Dalam diam hatiku berkata
Kau yang satu antara berjuta
Bergetar rasanya dalam jiwa
Mungkinkah jadi nyata

Hadirnya kasih datangnya sendiri
Walau ku di uji ku tetap disini
Cintamu sejati engkau bidadari
Seribu tahun lagi kau tetap ku nanti

Hadirnya kasih datangnya sendiri
Walau ku di uji ku tetap disini

Cintamu sejati engkau bidadari
Seribu tahun lagi nanti ku menanti
Kasihmu sejati engkau bidadari
Seribu tahun lagi kau tetap ku nanti

Andai kau andai kau andai kau ku miliki
Hadirlah nyatalah atau ku bermimpi

Lirik Lagu Insan Hina - Khalifah

July 15, 2017 0 Comments


Insan Terhina - Khalifah

Dikala malam ku bersendirian
Berteman bulan bintang cahayanya suram
Hati tersiksa jiwa ku merana
Mengharap kasihnya orang

Apakan daya ku insan biasa
Pedih jiwa ku rasa bila dihina
Hanya linangan oh airmata menjadi teman kala duka

Kasih yang aku semai racun bisa balasannya
Apakah ini suratannya diriku
Terima kasih ku ucapkan padamu oh kekasihku

Istana yang ku bina runtuhnya sekelip mata
Hancurnya satu cinta yang setia
Terima kasih ku ucapkan padamu
Kerana balasan cintamu padaku oh kekasihku

Berlalu sudah cinta yang terlara
Hanya jadi kenangan dalam ingatan
Ungkapan bisa masih ku terasa
Akulah insan yang terhina
Akulah insan yang terhina
Akulah insan yang terhina

Lirik Lagu Kisah Abang Senja - Khalifah

July 15, 2017 0 Comments

Kisah Abang Senja - Khalifah

Ini cerita kisah abang senja
Umur dah lanjut tapi lagak orang muda
Bukan nak kata memang sudah nyata
Tapi sayang jodohnya tak muncul menjelma

Tinggi tinggi terbangnya si burung nuri
Lagi tinggi hasrat terbuku dihati
Dah bertahun sabar rasa
Menghitung hari tapi tetap menanti

Memang nya lumrah adat di dunia
Hanya melihat pada cantik paras rupa
Bagai pepatah kata orang tua
Biar poket kosong asal pandai bergaya

Tinggi tinggi terbangnya si burung nuri
Lagi tinggi hasrat terbuku dihati
Dah bertahun sabar rasa
Menghitung hari tapi tetap menanti

Hai kakang senja ojo putus asa
Orak kisah opo biar wong nak ngomong
Annger wes jodoh memang tak kemana
Entok mak rondo berhias punyalah lawoo.

Hah bolehlah tu wak yo mudah-mudahan
Eneng jodoh ney

Lirik Lagu Buah Hati – Khalifah

July 15, 2017 0 Comments

Lirik Lagu Buah Hati – Khalifah

Kau pertama dan segalanya
Berdua kita selamanya
Kau kekasih yang aku sayang
Aku sayang

Indah malam terang purnama
Ku tuliskan madah pujangga
Madah cinta buatmu sayang
Aduh sayang

Cuma kamu di hatiku satu
Kau penawar rindu ratu hatiku
Cuma kamu senda dan tawaku
Engkaulah permata buah hatiku
Cuma kamu di hatiku satu
Kau permata hati cinta nyawaku

Kau segala kaulah segalanya
Kaulah permata seindah cinta

Keburukan Membawa Beg Tangan Yang Terlalu Berat

July 15, 2017 2 Comments
Ngeri kesannya kpd Wanita di luar sana tanpa kita sedari, bila kte sering bawa beg tangan yg trlalu berat.

Golongan WANITA memg tidak dapat dipisahkan dgn beg tangan. Kalau boleh segala benda dari kunci, dompet, bekas alat solek, tisu, telefon bimbit dan sebagainya mahu disumbat di dalamnya.

Kadang2 akibat lambakan barangan di dalamnya, beg tangan tadi terus menjadi berat hingga sukar untuk dibawa.

Tahukah anda wahai kaum Hawa, perbuatan ini sebenarnya sangat bahaya kerana ia memberikan kesan jangka panjang pada tubuh badan anda.
________________________________________

1. Timbulnya rasa sakit kepala yang kerap

Beg tangan yang berat akan memberi kesan terhadap  tulang belakang. Bahagian ini akan terbeban sehingga menyebabkan ketegangan otot yang sekaligus akan menjadikan kepala menjadi sakit.

2. Ketegangan pada leher

Semasa membawa beg tangan yang berat, otot bahu akan 'bekerja lebih kuat'. Otot akan menegang dan memberi kesan kesakitan terhadap leher.

3. Postur badan berubah

Kesan ini paling ditakuti oleh wanita kerana membawa beg tangan yang berat akan menjadikan anda bongkok. Kesannya tidak dapat dilihat sewaktu muda, tunggu sahaja jika sudah berusia nanti.

4. Pembentukan otot bahu tidak seimbang
Selalunya kita mengenakan beg pada bahu yang kita selesa. Tapi tekanan demi tekanan ini menyebabkan otot bahu dominan ini membesar berbanding sebelah lagi.

5.Kebas

Beban pada bahu ini juga akan menyebabkan rasa kebas dan sakit bila ia dipikul dalam tempoh yang lama. Perkara yang sama Ia juga boleh dirasai pada bahagian belakang leher.
________________________________________

Ngeri rasanya kann bila tiap hari2 beg yg kta bawa tu, tanpa kte sedari kesan buruk bawa beg tangan yg terlalu berat kan? Nampak macam perkara biasa namun sebenarnya ade kesannya.

Jadi, korang kena beringat okay! Kurangkan jumlah barang dalam beg dan bawa apa yang perlu sahaja. Beg tangan yang berat ini memudaratkan badan kornag sendiri terutamanya wanita.

sumber: Dipetik dari thelist.com




Cara Penanaman Yang Berjaya

July 15, 2017 1 Comments

Tips Tanaman

1. Pilih media yg sesuai seperti tanah kompos, cocopeat dan sekam.

2. Rawat media terlebih dahulu sebelum menanam. Gunakan bahan semulajadi seperti mikrob utk menyuburkan tanah dan mencegah penyakit bawaan tanah.

3. Gunakan baja NPK atau baja AB yg sesuai.
Ikut jadual pembajaan. Biasa membaja seminggu atau dua minggu sekali.
Utk baja AB biasa setiap hari jika guna sistem fertigasi dan dlm pasu seminggu 3 kali.

4. Gunakan foliar..wajib utk pokok membesar dgn baik.

5. Gunakan kawalan serangga dan penyakit utk menjaga pokok. Pilih yg organik lebih baik

6. Ikut jadual kawalan utk memastikan pokok terus sihat tanpa gangguan dr perosak

7. Lakukan cantasan bila perlu mengikut jenis pokok

8. Semburan mikrob utk tanah hendaklah dilakukan 2 minggu sekali utk menstabilkan tanah.

9. Tanam bunga bungaan keliling projek tanaman kita sebagai kawalan secara biologi.
Cth bunga :Tunera, rose jepun, sunflower, cosmos dll.

Semoga panduan ini dpt diikut oleh semua dlam memastikan tanaman yg kita tanam menjadi.






Macam Mana Tonsil Boleh Wujud

July 15, 2017 1 Comments

Macam Mana Tonsil Boleh Wujud

Sebenarnya sakit anak tekak atau bengkak tonsil boleh terjadi pada sesiapa saja. Tak kiralah kanak-kanak ataupun yang dewasa. Kebiasaanya kita dengar orang tua-tua cakap “mesti badan anak kurang minum air, tu yang jadi bengkak.”

Kononnya nak menunjukkan yang dalaman badan kita panas hingga tonsil boleh membengkak. Tonsil sebenarnya adalah sebahagian sistem pertahanan badan kita. Tonsil bertindak untuk menghalang bakteria yang cuba masuk melalui saluran penafasan kita.


Tonsil hanya bertindak pada peringkat tahun pertama kita lahir sahaja. Selepas itu, limfa akan ambil peranan untuk menapis semua bakteria yang cuba masuk. Apabila tonsil dijangkiti kuman ataupun bakteria (sejenis bakteria streptococcus) yang dipanggil tonsillitis, ia akan membengkak dan menyebabkan kita sakit dan susah untuk menelan makanan. Ini boleh membawa kepada demam-demam, batuk, pening dan muntah-muntah.

Lebih teruk, bengkak tonsil ini akan menyempitkan saluran penafasan kita dan akan menyebabkan nafas berbau. Bengkak tonsil akan surut secara semulajadi tetapi dengan pengambilan antibiotik akan mempercepat proses penyembuhan. Tonsil akan bengkak berulang kali jika sistem pertahanan badan lemah kerana jangkitan kuman.


Dan sebenarnya ada kes yang kritikal apabila tonsil membengkak hingga teruk dan jangkitan kuman merebak ke organ dalaman penting iaitu ke bahagian jantung dan buah pinggang.

6 Cara Mudah Untuk Hilang Bengkak Tonsil

1. Makan aiskrim vanilla
Cara ini paling mudah dan senang. Tambahan mudah untuk pujuk anak-anak yang memang susah nak makan ubat. Beli aiskrim perisa vanilla (kalau boleh yang dalam bekas, bukan yang stick). Elak ambil aiskrim yang perisa coklat atau strawberi.

2. Berkumur dengan air garam
Kalau anak dah boleh berkumur, anda boleh cuba cara ini. Ini bertujuan untuk matikan kuman-kuman yang ada di sekitar tonsil. Garam dibancuh dengan air suam dan kemudian sila berkumur. Jangan sampai tertelan pula ya. Lakukan berulang kali hingga tekak rasa lebih selesa.

3. Rawat dengan vitamin untuk bengkak tonsil (kuatkan sistem imunisasi)
Untuk mereka yang berulang kali tonsil membengkak, ini menunjukkan jangkitan kuman menyebabkan sistem pertahanan badan lemah. Cadangan terbaik untuk rawat bengkak tonsil dan hilangkannya boleh ambil Scotts Emulsion atau Nutriferon. Kalau boleh sediakan di rumah, ya. Senang, bila anak sakit, terus bagi!

4. Air lemon + madu
Boleh bagi anak minum air lemon suam campur madu, dan tolong elakkan anak minum milo buat sementara. Ciri-ciri anti-bakteria yang terdapat pada lemon boleh membantu melegakan sakit tekak. Jus lemon juga boleh membantu mengurangkan mukus atau lendir dan kahak yang terhasil dalam badan. Jika diserang sakit tekak, selesema atau batuk berkahak, perbanyakkan minum air lemon yang dicampur dengan madu sedikit demi sedikit sepanjang hari.

5. Jangan bagi makan pedas
Haaa… ini larangan keras untuk pesakit tonsil! Makin pedas, makin bengkaklah tonsil anak tu. Mak-mak boleh sediakn sup dan masukkan bawang putih. Ini bagus nak lawan bakteria di tekak anak.

6. Elak ais
Mungkin ada yang suka makan kedai, jadi beringatlah sebab sesetengah kedai guna ais yang tidak dimasak. Ini pun boleh buat bakteria membiak di kawasan tonsil.



Tonsil bengkak biasanya hanya diberikan antibiotik untuk lawan bakteria. Jadi bila doktor sarankan anak anda makan antibiotik, sila habiskan. Kalau tak, tonsil akan datang balik. Tetapi untuk tonsilitis yang serius sehingga makan ubat apa pun tak jalan, biasanya doktor akan mencadangkan tonsil dibuang. Moga artikel ini bantu kaum mak-mak untuk rawat dan cegah dari peringkat awal bila anak demam sebab tonsil bengkak.

Wednesday, June 7, 2017

Lirik Lagu Pinggiran Syurga by Wan Imar Izzat

June 07, 2017 0 Comments


Ouh Tuhan, berikan aku kekuatan
Mendengar rintihan hidupku berdoa
Sejak Engkau memanggil ayah untuk pulang kembali
Berkecai hati ku menerima takdir

Aku rindukan setiap senyuman
Setiap saat belaian kasihnya
Tuhan janjikan kami ditemukan
Paling tidaknya cuma di pinggiran Syurga

Setiap tidur malamku takkan lena
Terkenang detik indah manja bersama
Namun aku redha malah Dia pernah berkata
Yang dah tertulis pasti ada hikmahnya

Aku rindukan setiap senyuman
Setiap saat belaian kasihnya
Tuhan janjikan kami ditemukan
Paling tidaknya cuma dipinggiran Syurga

Aku rindukan setiap senyuman
Setiap saat belaian kasihnya
Tuhan janjikan kami ditemukan
Paling tidaknya cuma dipinggiran Syurga

Friday, May 12, 2017

7 Kebinasaan Akibat Berbohong

May 12, 2017 0 Comments


Suka berbohong/berdusta adalah sikap yang sangat keji. Hanya orang2 yang dipelihara oleh Allah sahaja terlepas dari sikap ini. Selain merupakan dosa besar ia adalah penyebab dapat laknat dari Allah swt.

Erti bohong atau dusta ialah menceritakan sesuatu yang salah dengan apa yang berlaku, samada disengaja mahupun tidak.

Akhir-akhir ini bohong memang sudah menjalar dan tersebar kemana-mana, begitu laju dan cepat internet dan dunia maya, serta berbagai media televisyen atau radio ke seluruh dunia.

Sudah tidak boleh ditemui suatu hari pun yang sunyi dari pembohongan. Keluar sahaja di televisyen, sudah berbohong. Keluar sahaja di radio, sudah berbohong. Apa lagi di media maya seperti facebook, whats app, instagram dan lain2.

Didalam al-Quran lebih dari 200 ayat mengingatkan kita tentang bahaya berbohong. Antaranya :

1. Pembohong mendapat laknat dari Allah, Allah SWT berfirman yang ertinya:

"Laknat Allah atas orang-orang yang berdusta." (Ali Imran:61).

Erti laknat adalah dijauhkan dari kasih sayang Allah sedangkan rahmat Allah sangat diperlukan oleh manusia untuk mendapat kebaikkan2 dalam hidup.

2. Pembohong tidak mendapat hidayah: Allah SWT berfirman yang ertinya :

"Sesungguhnya Allah tidak menunjukkan orang yang berlebih2an dan sangat berbohong." (QS. Ghafir:28).

3. Para pelakunya menuju kejahatan. Dari Abdullah ibnu Mas'ud ra berkata: Bersabda Rasulullah saw yang ertinya :

"Hendaklah kamu sekalian menjauhkan dari berdusta, Sesungguhnya dusta menunjukkan kepada kejahatan, dan sesungguhnya kejahatan menunjukkan kepada neraka. Seseorang tidak akan berhenti berdusta dan masih menjalankan dusta hingga tercatat di sisi Allah sebagai kazzab ( sangat suka berbohong)." (HR. Bukhari dan Muslim)

4. Bohong ialah kunci kemunafikan.

Dari Abdullah bin Amru bin Al'Ash ra Rasulullah saw bersabda yang ertinya :

"Empat perkara apabila ada padanya maka ia telah menjadi munafik sebenar, jikalau ada satu bagian saja dari mereka, maka ia mempunyai satu bagian kemunafikan hingga ia meninggalkannya. Apabila bercakap dia berdusta, bila melakukan perjanjian dia khianat, apabila berjanji dia ingkar dan apabila berselisih dia jahat. (HR. Bukhari dan Muslim)

Imam Nawawi mengatakan: Makna hadits diatas adalah orang-orang yang mempunyai sifat-sifat ini adalah menyerupai sekali seperti kaum munafik, Karena munafik sejati adalah orang yang menyembunyikan apa yang tidak sesuai dengan dhahirnya.
(Syarah Muslim)

5. Bohong/dusta adalah khianat yg sangat besar. 

Dari An Nawwas bin Sam'an ra Rasulullah saw bersabda yang ertinya :

"Khianat besar adalah anda menceritakan kepada saudara kalian sebuah kisah lalu ia membenarkanmu sedangkan anda mendustainya."
(HR. Ahmad

7. Hidup Tidak Berkat

Dari Hakim bin Hizam ra dari Nabi saw bersabda yang ertinya :

"Dua orang yang berjual beli bagi keduanya khiyar (pilihan) sebelum berpisah, jikalau keduanya jujur dan menjelaskan (barangnya dengan jujur) maka keduanya diberkati dalam jual-beli mereka, dan apabila keduanya berdusta dan menutupi maka dihilangkanlah berkat jual beli mereka." (Riyadlush Shalihin jilid 4 hal 193)

Semoga kita dijauhkan dari sikap suka berbohong.Amiin Ya Rabbal 'alamiin.


Sunday, March 19, 2017

Berzikir Bagi Wanita Haid

March 19, 2017 2 Comments

ZIKIR kepada ALLAH SWT merupakan suatu kewajipan bagi setiap Muslim dan Muslimah.Sebagaimana yang difirmankan Allah SWT:

"Kerana itu, berzikirlah (ingat) kamu kepadaKu nescaya Aku akan ingat kepada kamu, dan bersyukurlah kepadaku, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat) Ku."
(Al-Baqarah: 152)


Firman Allah SWT:

"Dan sesunggugnya berzikir (mengingati) Allah adalah lebih besar (keutamaannya dan ibadah-ibadah yang lain."
(Al-Ankabut: 45)

Dalam mengisahkan Yunus a.s., Allah berfirman:

"Maka kalau sekiranya dia (Yunus) tidak termasuk orang-orang yang banyak berzikir kepada Allah, nescaya dia akan tetap tinggal di dalam perut ikan itu sampai hari berbangkit."
(Al-Shafat: 143-144)

Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda:

"Perumpamaan orang yang berzikir kepada ALLAH dengan orang yang tidak berzikir adalah seperti orang hidup dan orang mati."


Di antara bentuk kemurahan Allah SWT terhadap kaum wanita adalah memberikan keringanan kepada kaum wanita untuk berzikir kepadaNya semasa dalam waktu haid, meski pada saat itu mereka tidak boleh mengerjakan solat dan puasa.


Ummu Athiyyah r.a. menceritakan:

"Kami diperintahkan keluar pada hari Raya Aidil Fitri dan Aidil Adha, juga wanita pingitan dan gadis."

"Wanita-wanita haid keluar dan menempati posisi di belakang jamaah yang mengerjakan solat, dan bertakbir bersama-sama mereka." Lanjut Ummu Athiyyah."
(HR. Muttafaqun 'alaih)


Imam Nawawi rahimahullah juga mengatakan:

"Ucapan Ummu Athiyyah, 'Wanita-wanita haid itu bertakbir bersama jamaah menunjukkan dibolehkannya zikir kepada Allah SWT bagi wanita haid dan wanita yang sedang junub.Yang diharamkan baginya adalah membaca Al-Quran."



Kredit : Berita Islam

Slimming Detox Tea Medina Desire

March 19, 2017 1 Comments
SLIMMING & DETOX TEA
RM 15 + RM 8 (postage)

🌹SDT kuruskan whole body
🌹SDT untuk turunkan berat badan
🌹SDT juga akan buang toksik dlm badan
🌹SDT akan cuci usus kita (melawaskan buang air)

🍃KHASIAT DAN FUNGSI SDT

✔MELANGSINGKAN BADAN
✔MENGECILKAN PERUT BUCIT/BOROI
✔MENURUNKAN PARAS GULA DALAM DARAH
✔KENCING MANIS
✔DARAH TINGGI
✔GOUT/URIC ASID TINGGI
✔KOLESTROL TINGGI
✔OBESITI
✔ANGIN DALAM BADAN
✔MEMBUANG LEMAK YANG DEGIL
✔SETTLE KAN MASALAH SEMBELIT & KEPUTIHAN
✔PELBAGAI LAGI MASALAH DALAMAN DAN LUARAN

INGREDIENTS SDT:

☘cassia vahl. Dry herbs 100 % no chemical

PANDUAN MINUM SDT

1-Rendam uncang bersamaan 250ml ke dalam air panas
2-setelah suam bole terus minum
3-minum pada waktu malam sebelum tidur
4-uncang yg sama bole di guna sebanyak 2 kali

💃untuk kesan yg lebih cepat perlulah mengamalkan diet yang seimbang
💃mimum air kosong 2-3L sehari
💃kurangkan pengambilan minuman berais
💃kurangkan pengambilan gula berlebihan

KESAN CONSUME SDT

🌂kesan awl akan rasa selalu nak membuang. dalam 3 hari mcm tu
🌂slps tu akan back to normal bila usus dah bersih
🌂hari hari akan buang tp tak akan cirit

🌹rasa SDT macam tea biasa. tidak pahit & tidak kelat
🌹satu packet ada 15 uncang. satu uncang boleh guna 2 kali
🌹sesiapa tidak suka minum kosong boleh tambah madu atau lemon. pastikan madu asli
🌹SDT boleh di ambil selepas lunch atau sebelum tido
🌹SDT boleh di ambil waktu period

*RAJIN RAJIN KAN LAH MEMBACA* 🤗🤗

Untuk lebih info, korang boleh ke page facebook Detoks Tea Medina Desire




Kaki Cantiq Tea Medina Desire

March 19, 2017 0 Comments
Minum KCT
KAKICANTIQ TEA(LEGS TEA)
RM25 + RM8 (postage)

🌹KCT adalah dirumus khas daripada 100% dry herbs dan tiada kimia
🌹KCT untuk mengecilkan peha dan lengan. fokus kepada peha dan lengan
🌹KCT juga utk membuang air berlebihan dalam badan
🌹KCT melawaskan kencing
🌹KCT di ambil sebelum breakfast

PANDUAN MINUM KCT

1-rendam uncang bersamaan 250ml ke dalam air panas
2-setelah suam bole terus minum.
3-minum pada waktu pagi sebelum sarapan pagi
4-uncang yg sama bole di guna sebanyak 2 kali

KESAN MINUM KCT

🌂akan merasa dahaga disarankan minum air lebih
🌂kerap membuang air kecil
🌂akan merasa kurang selera makan
🌂cepat kenyang
🌂di sarankan minum KC TEA berterusan utk mendapat kesan yang cepat

🌹rasa KCT MCM lite rebina campur dengan serai
🌹KCT boleh ambil time period

INGREDIENTS KCT:

☘Dry herbs 100% no chemical. 4 ingridient verbena lemon grass etc

🍄KCT boleh buat scrub. settle guna 2 kali untuk satu uncang, jangan la pandai2 buang. boleh buat scrub muka
🍄jangan gosok muka mcm pakai toner. ampas tea tu kasar sikit. gosok slow slow ja kat muka. kalau kuat takut terguris muka sbb serai kan.
🍄lps srub2 terus basuh.. jngn biar mcm mask yer

🌹satu pack ada 15 uncang. satu uncang boleh guna 2 kali
🌹sesiapa yg x suka minum kosong boleh letak madu or lemon. madu original tau.

*RAJIN RAJIN KAN LAH MEMBACA* 🤗🤗

Untuk lebih jelas, korang boleh ke page facebook Detoks Tea Medina Desire



Set Combo Detox Tea Medina Desire

March 19, 2017 0 Comments
Panduan Minum SET COMBO RM40.00

☢PANDUAN MINUM KAKI CANTIQ TEA RM25.00/Pack
------------------------------------
🍵 Rendam uncang bersama 250ml ke dalam air panas@
🍵 Tunggu 3-5 minit hingga tea kembang
🍵 Setelah suam boleh terus minum
🍵 Minum sebelum sarapan pagi


☢PANDUAN MINUM SLIMMING & DETOX TEA RM15.00/Pack
-------------------------------------------
🍵 Rendam uncang bersama 250ml ke dalam air panas
🍵 Tunggu 3-5 minit hingga tea kembang
🍵 Setelah suam boleh terus minum
🍵 Minum pada waktu malam sebelum tidur

* Jika nak kan kelainan rasa, boleh ditambah madu atau lemon. PENAMBAHAN GULA, tak dibenarkan & tak diayorkan sama sekali *

➕RE-USE TEABAG are not recommended, sebabnya nutrient tea akan berkurang.

❗Sila pastikan anda minum 2-3 liter air kosong@suam sehari untuk mempercepatkan proses pembuangan toxic dalam badan & membantu menurunkan berat badan dengan cepat

🍎 Untuk kesan yg maksima perlulah mengamalkan diet yang seimbang
🍧 Kurangkan pengambilan minuman berais
🍭 Kurangkan pengambilan gula berlebihan
🏋🏼 Amalkan sedikit senaman/workout

RASA TEA ♨

🍃 Slimming Detox Tea- Rasa mcm teh biasa tapi tidak kelat atau pahit

🍂 Kaki Cantiq Tea- Rasa ribena dengan serai

Untuk detail boleh ke page facebook Detoks Tea Medina Desire




Senarai Pemenang Giveaway Topup Percuma by Cik Candy

March 19, 2017 17 Comments

Assalamualaikum. Terlebih dahulu CC nak ucapkan ribuan terima kasih sebab sudi join contest yang dianjurkan. Walaupun tak berapa meriah, alhamdulillah sambutan luar dari jangkaan CC. Thanks gais.

Okies, CC nak mintak maaf bebanyak sebab lambat umumkan pemenang tau. Huhuuu dugaan muncul tanpa diduga untuk minggu ni. Mula-mula laptop tak boleh nak on. Lepas tu charger pulak rosakk. Aalahaiiii tak dang nak simpan duit kawen untuk bulan ni. Kihkihkihhhh..

Okaylah, taknak merepek panjang. Jom kita tengok link-link yang bertuah.Pemilihan pemenang adalah 100% menggunakan random.org tau.








Tahniah pada yang berjaya. Pada yang tidak berjaya, mohon tidak serik untuk join lagi giveaway yang akan CC anjurkan selepas ini ye :*

Kepada pemenang, sila w/s 013 6462960

No link & rangkaian telco yang anda guna

Selewat lewatnya 21 March 2017





Tuesday, March 14, 2017

Tawan Hati Encik Abang Sayang Dengan Cara Paling 'Class'!

March 14, 2017 6 Comments
*gambar uncle google*

Susahnya nak memahami hati seorang lelaki. Maklumlah golongan ini sukar berterus-terang dan tidak gemar meluahkan dengan kata-kata jika berlaku sesuatu yang tidak kena. Sebagai isteri, pasti anda gusar jika suami asyik bermasam muka tetapi anda tidak tahu di mana salahnya.

Perhatian dan belaian manja dari seorang isteri tercinta adalah antara perkara utama yang lelaki inginkan. Sebolehnya mereka mahu diberikan perhatian bertaraf lima bintang.jika tidak mulalah mereka mencari jalan keluar dengan mencari cinta baru hingga terjebak dengan cinta budak sekolah seperti yang viral baru-baru ini.

Jika anda tidak mahu perkara ini berlarutan, sila awasi tingkah laku suami anda dan lakukan perubahan mulai hari ini dalam menawan hati suami dengan cara paling class!


1. Up to Date
Biar pun anda bergelar suri rumah sekali pun dan terlampau sibuk uruskan anak-anak. Jangan sesekali ketinggalan zaman, sentiasa up to date termasuklah dari segi berpakaian atau menggunakan gajet agar kamu tahu apa suami kamu lakukan dengan teknologi.


2. Ingatlah Suami Dalam Doa
Sebagai manusia yang lemah, jangan lupa Allah sentiasa bersama kita. Oleh itu, sentiasalah panjatkan doa agar hubungan suami isteri sentiasa dalam rahmat Allah SWT. Sentiasa berdoa agar saling menyayangi dengan setulus hati.


3. Bersalaman
Biar pun dianggap remeh, jangan lupa untuk tegur dan salam tangan suami apabila dia sampai ke rumah dari tempat kerja sebelum kamu menyambung tugas-tugas lain di rumah. Respek, respek dan respek!


4. Buat Apa Pun Kena Bawa Bincang
Berlatih dan sentiasa menjadi pendengar yang baik untuk suami. Tidak kira mendengar masalahnya di tempat kerja ataupun berbincang mengenai hal keluarga sendiri.


5. Layan Hobi Suami
Sentiasa beri suami masa yang berkualiti untuk dia lakukan apa yang dia mahu contohnya melayari internet atau melihat apa yang dia suka di e-bay dan online dan sebagainya. Jangan jadi mandur dalam kegemaran dan hobi suami. Lebih indah jika anda dan si dia melakukan hobi itu bersama-sama.

6. Masakan Kegemaran
Selalu masakkan makanan kegemaran si suami, tidak susah dapatkan sahaja rahsia dari ibu mertua kesayangan anda. Melalui masakan sebenarnya anda boleh tambat hati suami dan memberikan kebahagiaan buat si suami. Tidak perlulah dia ke kedai mamak lagi jika perut berkeroncong

7. Elak Suami Rimas
Kerap menelefon suami adalah perkara yang merimaskan kaum lelaki. Apatah lagi di pejabat terlalu banyak tugas dia perlu selesaikan. Memadai hubungi sekali di waktu makan atau menghantar pesanan agar dirinya tidak terasa terganggu.


Selamat mencuba!

Credit : Majalah Wanita

Monday, March 13, 2017

Senarai Peserta Giveaway Topup Percuma by Cik Candy

March 13, 2017 13 Comments
Bismillahirahmanirahim dan Assalamualaikum.

Alhamdulillah, berakhir sudah Giveaway Topup Percuma by Cik Candy. Seperti yang dijanjikan Cik Candy akan memilih beberapa url bertuah menggunakan khidmat random.org. 

Okaylah, sementara Cik Candy menilai setiap peserta, jom kita blogwalking terlebih dahulu.














11. http://www.cekgunorazimah.com/2017/02/giveaway-topup-percuma-by-cik-candy.html


























Sila semak dan sekiranya url anda tiada dalam senarai diatas,
sila infom selewat-lewatnya 15/3/2017 (10:00am)


Saturday, March 11, 2017

Kehebatan Seorang Wanita

March 11, 2017 1 Comments


Wanita
Ketika Allah menciptakan wanita, malaikat datang dan bertanya, "Mengapa begitu lama engkau menciptakan wanita, Ya Alllah ???"

Allah menjawab:
"Sudahkah engkau melihat dgn teliti setiap apa yang telah aku ciptakan untuk wanita?" Lihatlah dua tangannya mampu menjaga banyak anak pada saat bersamaan, punya pelukan yang dapat menyembuhkan sakit hati dan kerisauan, dan semua itu hanya dengan dua tangan".

Malaikat menjawab dgn takjub:
"Hanya dengan dua tangan? tidak mungkin!"

Allah menjawab:
"Tidakkah kau tahu, dia juga mampu menyembuhkan dirinya sendiri dan boleh bekerja 18 jam sehari".

Malaikat mendekati dan mengamati wanita tersebut dan bertanya:
"Ya Allah, kenapa wanita terlihat begitu lelah dan rapuh seolah-olah terlalu banyak beban baginya?"

Allah menjawab:
"Itu tidak seperti apa yang kau bayangkan, itu adalah air mata.

"Untuk apa???", tanya malaikat.

Allah melanjutkan:
"Air mata adalah salah satu cara dia menunjukkan kegembiraan, kerisauan, cinta, kesepian, penderitaan, dan kebanggaan, serta wanita ini mempunyai kekuatan mempesona lelaki,ini hanya beberapa kemampuan yang dimiliki oleh wanita.

Wanita dapat mengatasi beban lebih baik daripada lelaki, dia mampu menyimpan kebahagiaan dan pendapatnya sendiri. Dia mampu tersenyum ketika hatinya menjerit kesedihan,mampu menyanyi ketika menangis, menangis saat terharu, bahkan tertawa ketika ketakutan.

• Dia berkorban demi orang yang dicintainya,
• Dia mampu berdiri melawan ketidakadilan,
• Dia menangis saat melihat anaknya adalah pemenang,
• Dia gembira dan bersorak saat kawannya tertawa bahagia,
• Dia begitu bahagia mendengar suara kelahiran.
• Dia begitu bersedih mendengar berita kesakitan dan kematian. Tapi dia mampu mengatasinya.
• Dia tahu bahwa sebuah ciuman dan pelukan dapat menyembuhkan luka.

Allah S.W.T berfirman:
"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa.

Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menampung dunia, namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan.

Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya. Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh.

Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya.

Aku memberinya kekuatan untuk menyokong suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya. Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu.

Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."

"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk tubuh yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada."

"CINTANYA TANPA SYARAT".
Allahuakbar...

Take Note : Allah jadikan wanita..lebih tabah dari lelaki..meski pun fizikalnya tidak sekuat lelaki..namun usaha dan kesabarannya melebihi segalanya..lelaki senang mencemuh..namun perempuan sering menunduk..bukan kerana hidupnya lemah..tetapi mengumpul kekuatan untuk membangunkan keupayaan dirinya yang sebenar......walau pun lelaki memandang kami ini lemah...namun fikirlah..siapa yang mengandungkan kamu..sehingga terlahirnya jasad ke dunia fana..

Giveaway Topup Percuma by Cik Candy

March 11, 2017 49 Comments
Bismillahirahmanirahim dan Assalamualaikum. Dengan segala hormatnya saya menjemput bloggers sekalian join Giveaway Topup Percuma by Cik Candy 💖

20 FEBRUARI 2017 - 11 MARCH 2017



Syarat- Syarat Penyertaan

1. Sila ikut syarat dengan jujur


2. Follow blog Candy Sour  

*sila infom anda follower ke berapa untuk yang baru follow*

3. Like page FB Detoks Tea Medina Desire 
*sila infom anda orang yang keberapa like page tersebut*

4. Buat satu enteri bertajuk "Giveaway Topup Percuma by Cik Candy" dan linkkan ke sini

5. Tinggalkan link anda di kotak ruangan komen dalam entri ini sahaja

4. Pemenang akan ditentukan melalui random.org

Senarai Hadiah

1. Topup RM5 x 1 untuk mana-mana rangkaian
2. Topup RM5 x 1 untuk mana-mana rangkaian
3. Topup RM5 x 1 untuk mana-mana rangkaian
4. Topup RM5 x 1 untuk mana-mana rangkaian
5. Topup RM5 x 1 untuk mana-mana rangkaian
6. Topup RM5 x 1 untuk mana-mana rangkaian
7. Hadiah mungkin bertambah jika bilangan peserta melebihi 100 orang

Tarikh  Penyertaan

20 FEBRUARI 2017 - 11 MARCH 2017

Jemput join dan selamat berjaya gais 😍

Tuesday, March 7, 2017

Jadilah wanita yang paling bahagia

March 07, 2017 3 Comments


Sekali lagi air mata itu tumpah,
bagai melegakan hati pemiliknya.

 Wanita,

Kadangkala diuji dengan sehebat-hebat ujian.
Zahirnya lemah tapi batinnya gagah anugerah Tuhan.

La tahzan.

Optimislah dengan ujian. Itu hadiah Tuhan.
Bersyukurlah. Beruntunglah.

Dari jutaan, engkau pilihanNya.

Kita rasa kitalah yang besar ujiannya.
Kita rasa kitalah paling berat bebanannya.

Come on. Ada orang lagi besar ujiannya.
Lagi berat bebanannya.

Jangan merungut sayang.
Jangan mengeluh walau sedetik.

Kita milik Dia. Dulu, Kini.
Dan selamanya.

Maka Dia berhak menentukan yang sebaiknya buat kita.

Bukan hanya di dunia.
Bahkan hingga ke daerah sana.

Jalan takdir Allah tak pernah salah.

Berbaik sangkalah dengan aturanNya.

Jika perlu untuk engkau menangis,
maka menangislah.

Tapi sayang, jangan sedih lama-lama.

Nampak macam kita kurang redha dengan apa yang Allah aturkan.

Takdir Allah is something yang unexpected.

Miracle things may come soon. Soon.

Engkau harus percaya.

Ya, percaya.

La tahzan.

Syurga itu mahal sayang,
bukan mudah kita nak dapat.

Even people always said, benda yang payah nak dapat itulah yang kita akan benar-benar hargai.

Dan kita pasti bahagia sangat bila dapat.

Itu pasti.

Senyum.

 Tapi terkadang ada masa kita jatuh.

Tak mampu nak bangun.

Tapi, ingatlah. Walau apa pun,
Allah akan tetap menemani.

Just beside you.

Selalu.

Allah akan ubat luka di hati kita.

Perlahan...Perlahan...

Inilah hadiah buat hambaNya yang bertabah!

Tears.

 InsyaAllah,
bila Allah redha,
Allah akan mudahkan.

Tak mudah. Siapa kata mudah?

Tapi inilah kasih sayang Tuhan.

Berdamailah dengan takdirNya.

Dan sampai masa kita akan faham,
ada perkara yang memang dah tertulis akan terjadi.

Dan tertulis di Luh Mahfuz.

Dan kita mesti berhenti daripada memaksa ia jadi macam yang kita nak.

Tetaplah sabar dan redha dengan aturanNya.

 Bukalah surat cinta dariNya.

Pasti akan damai hatimu.

 ” Maka hanya bersabar itulah yang terbaik (bagiku)” [Yusuf: 18]

La tahzan. Kesatlah air matamu.

Allah ada.

Allah tahu.

“Dan bertakwalah kepada Allah, sungguh, Allah Mengetahui segala isi hati.” [Al-Maidah:7]

Dan ingatlah,

 “Kebahagiaan kita tidak terletak pada harta, tidak pada penampilan diri, tidak juga pada gemerlap perhiasan dan keindahan dunia. Ukuran kebahagiaan terkait erat pada hati dan roh manusia yang mendamba redha Tuhannya.”
-Hasan Al-Banna-

La tahzan,

Jadilah wanita yang paling bahagia!

Repost Giveaway Topup Percuma by Cik Candy

March 07, 2017 1 Comments
Giveaway Topup Percuma by Cik Candy

20 FEBRUARI 2017 - 11 MARCH 2017

KLIK BANNER UNTUK JOIN 

Assalamualaikum gais.

 Giveaway Topup Percuma by Cik Candy 💖 
Masih berbaki lagi lagi 4 hari tau.
So sesiapa yang tak berkesempatan untuk join lagi tu,
bolehlah join cepat-cepat ye sayang.
Syarat yang dikenakan sangat simple.
Mudah dan simple gitu.. kihkihkihhh

Senarai Hadiah
1. Topup RM5 x 1 untuk mana-mana rangkaian
2. Topup RM5 x 1 untuk mana-mana rangkaian
3. Topup RM5 x 1 untuk mana-mana rangkaian
4. Topup RM5 x 1 untuk mana-mana rangkaian
5. Topup RM5 x 1 untuk mana-mana rangkaian
6. Topup RM5 x 1 untuk mana-mana rangkaian
7. Hadiah mungkin bertambah jika bilangan peserta melebihi 100 orang


Hadiahnya berupa tambah nilai RM 5 untuk 6 orang pemenang bertuah

Take Note : Klik bannter / link yang bertanda merah untuk join :)

Sunday, March 5, 2017

Adab Dengan Ibubapa

March 05, 2017 4 Comments

Firman Allah yg artinya :

“Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya.” (QS. Al-Isra’: 23)

Hendaklah difahami bahwa hak kedua orang tua merupakan hak terbesar yang harus dilaksanakan oleh setiap muslim, berikut ini adalah beberapa petunjuk Rasulullah SAW. dalam beradab & berbakti kepada kedua orang tua semasa hidupnya.

-Mentaati mereka selama tidak mendurhakai Allah Ta’ala.

Mentaati kedua orang tua hukumnya wajib atas setiap muslim, sedang mendurhakai keduanya merupakan perbuatan yang sangat diharamkan, kecuali jika mereka menyuruh untuk menyekutukan Allah SWT. (berbuat syirik) atau berbuat maksiat kepadaNya. Allah Ta’ala berfirman, artinya,

“Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik, ….” (QS.Luqman:15)

Selain itu, Rasulullah SAW. pun bersabda, “Tidak ada ketaatan untuk mendurhakai Allah. Sesungguhnya ketaatan itu hanya dalam melakukan kebaikan”. (HR. Al-Bukhari)

-Berbakti dan merendahkan diri di hadapan kedua orang tua

Allah SWT. berfirman, artinya,

“…dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan «ah» dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah, ‘Wahai Rabbku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil’.” (QS. Al-Israa’: 23-24)

Rasulullah SAW. bersabda, “Sungguh merugi, sungguh merugi, dan sungguh merugi orang yang mendapatkan kedua orang tuanya yang sudah tua bangka atau salah seorang dari mereka kemudian hal itu tidak dapat memasukkannya ke dalam syurga.” (HR.Muslim)

Di antara bakti terhadap kedua orang tua adalah menjauhkan ucapan dan perbuatan yang dapat menyakiti mereka, walaupun berupa isyarat atau dengan ucapan ‘ah’, tidak mengeraskan suara melebihi suara mereka. Rendahkanlah diri dihadapan keduanya dengan cara mendahulukan segala urusan mereka.

-Menyediakan makanan untuk mereka.

Hal ini juga termasuk bentuk bakti kepada kedua orang tua, terutama jika hal tersebut merupakan hasil jerih payah sendiri. Lebih-lebih jika keadaan keduanya sudah sangat tua. Sudah sepatutnya, mereka disediakan makanan dan minuman yang terbaik dan lebih mendahulukan mereka berdua dari pada dirinya, anaknya dan istrinya.

-Meminta izin kepada mereka sebelum berjihad dan pergi untuk urusan lainnya.

Izin kepada orang tua diperlukan untuk jihad yang belum ditentukan (kewajibannya untuk dirinya). Seorang laki-laki datang kepada Rasulullah SAW. dan bertanya, “Wahai Rasulullah apakah aku boleh sertai berjihad?”


Tips Atasi Zina Hati

March 05, 2017 2 Comments

Selagi dinamakan manusia, kita mempunyai perasaan suka mengasihi dan dikasihi. Memang adat kehidupan bahawa kasih cinta didahului dengan rasa rindu, namun jangan pula rindu berlebihan. Kerinduan kepada kekasih, sering kali membekaskan duka, penyakit menyebabkan kelemahan hati. Kita sebenarnya berperang dengan perasaan. Namun, seorang Muslim akan terasa nikmat jika dapat menjauhi keluhan, kesedihan dan kerinduan ini.

Ibnu Qayyim memberikan terapi mujarab mengenai masalah rindu. Sebelum itu beliau memberikan sebab mengapa rasa rindu berlebihan terjadi antaranya: Hati tidak terisi oleh rasa cinta, syukur, zikir dan ibadah kepada Allah sebaliknya membiarkan mata meliar. Pandangan dan renungan mata adalah jalan membawa kepada kesedihan dan keresahan.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Pandangan mata itu satu daripada sekian banyak anak panah iblis.”

Setiap penyakit ada ubatnya. Ubat yang terbaik adalah meneguk daripada pengajaran al-Quran seperti firman Allah yang bermaksud:
“Demikianlah supaya kami memalingkan daripadanya kemungkaran dan kekejian. Sesungguhnya Yusuf itu termasuk hamba kami yang terpilih.” – (Surah Yusuf, ayat 24)

Doa mengundang sikap, rasa fakir dan rendah diri di hadapan Allah. Oleh itu doa adalah salah satu bentuk ibadah yang agung. Ketika kita berada dalam kesempitan, kita bersungguh-sungguh dalam berdoa, merasakan Allah amat dekat dan mendengar rayuan hambaNya..

Mengurus mata dan pandangan. Pandangan yang berulang-ulang adalah suis penting menyalakan api rindu. Orang yang memandang dengan sepintas lalu jarang berasakan hati terusik dan jatuh. Ibnu Qayyim menyatakan: “Orang berakal tidak mudah tergelincir jatuh hati dan rindu, dia tidak tertimpa pelbagai kerosakan. Barang siapa yang terjun ke dalamnya maka ia termasuk orang yang menzalimi diri sendiri, tertipu dan akhirnya binasa. Jika dia tidak melakukan pandangan berkali-kali terhadap orang yang dikagumi dan usahanya itu meragut benang asmara, pastilah asmara tidak akan kukuh mencengkam jiwanya.”

Bernikah dan membina rumah tangga adalah langkah paling baik. Inilah ubat rindu paling baik. Tidak semestinya bernikah dengan orang yang kita kagumi. Meskipun pernikahan itu dilangsungkan tidak dengan orang dicintai dan diidamkan.

Ikhlas kepada Allah. Ikhlas adalah ubat penyakit rindu. Ikhlas kepada Allah bermakna selalu berusaha berada di pintu ibadah dan memohon kesembuhan daripada Allah. Jika kita ikhlas kepada Allah, Allah akan menolong kita daripada penyakit kerinduan melalui cara tidak pernah terdetik di hati. Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah mengatakan: “Sungguh jika hati telah berasakan manisnya ibadah kepada Allah dan ikhlas kepada-Nya, nescaya ia tidak akan menjumpai hal lain yang lebih manis, indah, nikmat dan baik daripada Allah. Manusia tidak akan meninggalkan sesuatu dicintainya, melainkan selepas memperoleh kekasih lain yang lebih dicintainya.


Wallahu'alam. Moga bermanfaat.

Rahsia Gadis Mengekalkan Keayuan..

March 05, 2017 2 Comments

1) Menjaga kejelitaan semulajadi (natural beauty) dengan tidak memakai bahan-bahan luaran tetapi menjaga emosi, fizikal dan mental. Gunakan masa untuk perkara yang berfaedah dan tentukan wawasan secara objektif, jangan banyak angan-angan. Tidur awal setiap malam dan bangun awal setiap pagi untuk solat subuh. Jangan tidur siang hari.

2) Menjaga suara. Latih diri bercakap dengan nada yang lembut, tidak sengau atau suaranya terlalu kuat.

3)Menjaga cara berkata-kata. Biasakan menggunakan perkataan yang melambangkan keluhuran budi seperti 'tolong' serta 'minta maaf'. Jangan gunakan perkataan yang terlalu beremosi seperti bosan, sakit hati, menyampah, benci dan sebagainya kerana ia akan menyebabkan muka jadi berkerut dan masam.

4) Menjaga kulit. Keebrsihan sentiasa dijaga. Makanan yang berupa ulam-ulam yang wangi serta sayuran dan buah-buahan segar patut selalu dimakan. Gunakan sabun yang tidak merosakkan kulit.

5) Menjaga muka. Tangan perlu sentiasa bersih dan lembut. Jangan gunakan bedak yang bukan-bukan. Selalu menggunakan bedak sejuk untuk menjaga kulit muka. Jangan banyak berangan.

6) Menjaga rambut. Ia mahkota kejelitaan gadis. Bersihkan rambut tapi jangan terlalu kerap. Bila bersikat, ulangi sikatan ke seluruh bahagian kepala 100 kali untuk menjadikan rambut subur dan berkilat. Ramai lelaki suka pada gadis berambut panjang tapi kemas.

7) Menjaga cara berberjalan. Latih cara berjalan. Jauhi dari berjalan mengengkang atau tangan terlalu dihayun. Langkah jangan terlalu besar. Berjalan jangan terlalu laju. Badan jangan terlalu membongkok atau tegak. Leher jangan terteleng (senget sebelah). Muka elok ditundukkan sedikit.

8) Menjaga gerak-geri. Bila duduk di atas lantai duduklah dengan cara bersimpuh. Kalau duduk di atas kerusi, eloklah sila panggung. Jangan mengangkang. Tangan jangan terlalu digerakkan bila bercakap. Cara bergerak biarlah lemah-lembut.

9) Menjaga senyum. Latihlah senyum jangan tersengeh. Tutup mulut bila ketawa. Ketawa secara sederhana. Selalu senyum tapi untuk tujuan baik.

10)Menjaga mata. Mata janganlah terlalu liar memandang sekeliling. Tundukkan mata dan memandang hanya kepada apa yang sedang anda hadapi. Jangan terlalu kerap mengerdipkan mata. Usah terlalu kerap menjeling walaupun kepada buah hati anda.

11)Menjaga kehormatan. Sentiasa bertemankan ibu atau saudara bila keluar. Minta izin ibubapa. Pakaian sopan. Pulang seawal mungkin.

12) Menjaga sikap. Taat beragama. Jangan bohong. Jauhi dari merungut. Jauhi dari menjadi amat cerewet dan jaga hati orang lain.

Thursday, February 23, 2017

Birthday Giveaway Nur Imani

February 23, 2017 4 Comments

Bismillahirahmanirahim dan Assalamualikum
Hai birthday girl ❤
Selamat ulang tahun kelahiran Nur Imani. Semoga jadi anak yang solehah, dengar cakap mak ayah, dan sentiasa menyenangkan mak ayah dalam apa juga keadaan. 

Kita hidup takkan pernah habis dengan belajar. Bertambah usia maka semakin banyak ilmu yang seharusnya kita kutip. Belajar rajin-rajin tau dik. Buat mak ayah bangga dengan kehadiranmu.

Happy birthday girl 
💗 



Wednesday, February 22, 2017

Tips Berniaga Online #6

February 22, 2017 3 Comments


SUPPORT TAK SEMESTINYA KENA BELI DEAR

#Tips support peniaga online tanpa membeli produk mereka
1)#like posting👍👍
2)#comment jika ada kesempatan (jika tidak #emoticon pun okey) 😉😋😘
3)tolong #promote
Sebenarnya peniaga online ni tak harap pun 100% friendlist dia akan beli apa yang dia jual...😉
Tapi dengan support dari anda mereka akan lebih bersemangat nak promote produk mereka hari-hari...💪💪😊
Mungkin dengan sumbangan LIKE👍 dan COMMENT korang tu buat orang lain nampak posting mereka dan terus beli...
Dapatlah pahala mudah rezeki korang...
Kata ADIK BERADIK...xkan masa susah jer cri adik beradikkan....
support la sikit...
Ada yg takut nak komen..
takut kalau komen nnt orang ingat nak beli.. sedangkan anda cuma nak support bisness member je..
cadangan sy kalau nak komen sila komen "up" sahaja.. dari situ peniaga on9 akan tau yang tujuan anda adalah nak support bisness mereka..
Dah faham? Ok belanja emoji cute satu.. hehe

Tips Berniaga Online #5

February 22, 2017 1 Comments

Saya juga seorang penjual online. Tapi bila customer senyap tak jadi beli, saya ok ja.

Tak ada pun nak marah2. Bagi saya tu bukan rezeki saya. Tapi ada sesetengah seller kalau customer PM je mesti nak kena beli barang yang dijual tu.
Jangan buat macam tu 😓. Kita kena fikir. Mungkin customer kita tu teringin tapi bila dia / kita PM dan dapat tahu harga. Harga pulak mahal dari yang dia bajet. Kita tak tau hati dia macamana. Mungkin dia sedih tak dapat barang yang dah lama dia inginkan. Ataupun mungkin dia tengah kumpul lagi duit untuk dapatkan barang yg kita jual itu.
(Saya faham. Selain sebagai seller online, saya juga pembeli online. 😉)

Jadi kepada seller2 online jangan sombong. Jangan marah. Block2 customer apabila dia tak beli barang kita. Selagi dia tak buat hal bukan2, layan la dia elok2. In shaa Allah, percaya rezeki Allah tidak pernah tersalah alamat.

Terima kasih byk2 pada yg sudi membeli dgn saya. Sayang smua..

Slimming Detox Tea Medina Desire #3

February 22, 2017 0 Comments

Slimming Detox Tea Medina Desire

✔ Mengempiskan perut buncit/boroi
✔ Membuang lelemak degil
✔ Menghapuskan toksin dlm badan
✔ Menyelesaikan masalah obesiti
✔ Menurunkan paras gula dalam darah
✔ Menurunkan tahap kolestrol
✔ Membuang angin dlm badan
➡ Untuk pertanyaan/order
📲 0136462960
🚁 POS 1 Malaysia
🚗 COD Seremban / Senawang

Kaki Cantiq Tea Medina Desire #4

February 22, 2017 0 Comments

Kaki Cantiq Tea Medina Desire

✔ Mengecilkan peha
✔ Mengecilkan lengan
✔ Membuang lebihan air dalam badan
✔ Melawaskan kencing
✔ Mengurangkan selara makan
✔ Perut rasa cepat kenyang
✔ Tiada cirit-birit
✔ Minum setiap pagi
✔ 1 paket ada 17 uncang
✔ 1 uncang boleh guna 2x
➡Untuk pertanyaan/order
📲 0136462960
🚁 POS 1 Malaysia
🚗 COD Seremban / Senawang


Kebaikan Losyen Maryam Medina Desire #2

February 22, 2017 0 Comments

KEBAIKKAN MARYAM LOTION

✔membakar lemak dari luar
✔membentuk semula bentuk badan
✔mengempiskan perut
✔mengecilkan peha dan betis
✔mengecilkan lengan
✔melicinkan kulit
✔menghilangkan selulit
✔berbau wangi dan menenangkan
✔tidak melekit

INGREDIENTS:-
AQUA,CYBOPOGON,CITRATUS OIL,MENTHYL SALICYLATE,CRINUM ASIATICUM,EXT,FRAGRANCE

CARA GUNA:-
SAPU LOTION DI PERUT DAN PEHA DAN TEMPAT2 YG ANDA INGIN KECILKAN
SAPU SELEPAS MANDI
SAPU PADA WAKTU PAGI DAN MALAM
DI LARANG UNTUK:- WANITA HAMIL.
BAGI IBU YG MBYUSU DAN DARAH RENDAH BOLEH GANTI KAKI CANTIQ TEA DENGAN LOSYEN MARYAM..
Pm for order 📲 0136462960

Detoks Tea Medina Desire #1

February 22, 2017 0 Comments



Detox Tea by Medina Desire, siapa je yang tak kenal 😳
Barang murah tapi berkualiti hasil mesti laa supperb!!
Bukan cakap kosong okey dh ramai testimoni berjaya 🙆
tak kenal maka tak chinta 😂
cuba dulu baru tahuu 😘😉
Jom kita kurus sebelum raya 
Berminat pm tepi 😚
Whatsapp : 0136462960
Ig : @detoxteamedinadesire1 @aiennstore @orangekecik
Page FB : Detoks Tea Medina Desire @detoxteamedinadesire1