Solehah perlukan masa


Dua gadis, kawan lama bertemu kembali. Dah hampir 5 tahun berpisah sejak sekolah menengah. Habis universiti baru jumpa semula. Masing-masing dah berubah. Makin lawa dari dulu. Makin matang rupa masing-masing. 

Gadis pertama memakai kasut Converse. Sejak sekolah lagi memang favourite dia. 
Gadis kedua bershawl halfmoon. Mereka makan di cafe sambil bersembang mesra. 

Di luar cermin cafe, ada pasangan couple budak sekolah menengah sedang duduk duduk sambil pegang tangan di bangku. Gadis shawl tak senang dengan pemandangan di depannya itu.

"Rosak betul budak-budak sekarang ni. Mak ayah suruh pergi sekolah belajar jadi baik. Tapi, mereka buat macam ni pula di belakang parents. Sedih."

Gadis Converse cuma tersenyum. Menyuap makanan ke mulutnya. Gadis shawl terus menyambung katanya,

"Ingat tak kawan kita yang nama Ayu? Dulu pun dia macam depa ni lah. Couple sana-sini. Keluar sana sini dengan lelaki. Entahlah apa dah jadi dengan dia sekarang. Orang-orang macam ni, tak cium bau Syurgalah. Takkan tak tahu couple itu haram? Mesti dia dapat suami yang jenis sama macam dia gak, kan?

Orang soleh akan dapat yang solehah dan sebaliknya."

Gadis Converse berhenti makan. 

"Kau tahu tak, dunia ini berubah. Pantai pun berubah dihempas ombak tiap hari.

Aku berubah. Kau berubah. Semua orang berubah. 

Hati berubah. Iman berubah.

Aku minta maaf kalau aku salah berkata-kata. Cuma, kau masih tidak berubah. Dalam lima tahun ni, sepatutnya pemikiran kita tak lagi sama seperti waktu sekolah dulu.

Masa sekolah dulu, bila kita nak judge orang, kita judge. Bila kita nak kutuk orang, kita kutuk. Kita tak fikir panjang dah. Kita masih budak-budak bodoh.

Tapi sekarang, kita bukan lagi di bangku sekolah. Tu zaman jahiliah kita. Di universiti, kita belajar banyak benda. Bukan saja dalam kampus, tapi dalam universiti kehidupan yang serba mencabar ini. Macam-macam dah berlaku menguji kesabaran kita.

Sepatutnya, semakin banyak ujian dan dugaan hidup; sudah banyak kali kita tempuhi dengan penuh kesabaran, iman kita juga sudah mula tabah. Mulai kuat. 

Semakin sabar, semakin teguh. Semakin memahami situasi."

Gadis shawl nampak tidak puas hati.

"I don't get it."

Gadis Converse senyum manis.

"Maksud aku, sebelum kita berkata-kata atau berbuat sesuatu, kita berfikir 360 darjah kata-kata kita itu betul atau tidak. Di universiti, kita diajar critical thinking, tetapi kenapa kita tidak berfikir secara mendalam apply dalam kehidupan seharian kita? Kenapa cuma untuk jawab dalam peperiksaan?

Kita dah makin matang kan?"

Gadis shawl diam, masam.

"Aku ada jumpa Ayu baru-baru ini. Kau takkan percaya apa yang aku nampak. Dia bukan lagi seperti dulu. Dia sangat solehah. Pakaiannya, perwatakannya. Berubah. Suaminya bukan ustaz, tapi seorang doktor. Tapi, Masya-Allah, warak suaminya. Tak pandang pun aku, cuma pandang isterinya. Begitu hebat menjaga pandangannya."

"Seperti adik-adik di luar ni. Hari ini, mereka buat maksiat, buat salah. Kita tak mampu nak tegur, kita hanya mampu doakan mereka. Moga-moga dari doa yang kita panjatkan, hidup mereka suatu hari nanti berubah. Doa tidak dimakbul sekelip mata. Allah lebih tahu saatnya. Mungkin hari ini mereka bahagia, tetapi kelak diuji hingga berpisah. Dari perpisahan itulah, mereka kembali cari Allah. Kembali ke pangkal jalan. Siapa tahu? Hikmah Allah tidak tercapai akal kita.

Begitu juga kita silap menilai solehah orang. Kita selalu menilai dari pakaian luaran. Sedangkan Allah menilai seluruhnya sehingga ke hati yang paling dalam seseorang.

Kita tidak boleh kata, 

"Dia ni tak pakai tudung, aurat dedah, huh, isi neraka. Solehahlah sangat!"
"Dia ni keluar dating dengan lelaki, solehah celah mananya!"
"Dia ni mulut longkang mengata orang, rugi siapa jadikan isteri jenis tak solehah macam dia ni!"
"Dia ni aku tahu sangat masuk club, kaki clubbing. Tak solehah!"
"Dia ni pisau cukur, pantang lelaki orang nak kebas. Tak solehah!"
"Dia ni taksub korea, tak solehah!"

Kadang-kadang apa yang kita kata hari ini, kita sendiri akan diuji dengan kata-kata sendiri.

Solehah itu nilaian Allah. Solehah itu perlu masa. 

Sedangkan kucing kurap pun bila diubati boleh jadi kucing gebu. Inikan pula manusia.

Bila hati kita busuk pada orang, solehahkah kita? Pandanglah saudara kita dengan rasa belas ihsan walaupun mereka tidak kesiankan diri sendiri."

Gadis shawl tunduk. Ada air jernih di matanya. Mungkin terasa dengan kata-kata kawannya itu. Gadis Converse menarik tangan gadis shawl. Genggam erat.

"Aku sayang kau. Aku minta maaf kata-kata aku mengguris rasa."

Seketika, sampai aiskrim pasu di meja mereka. Special, siap ada tembikai potong dalam aiskrim tu.

"Bila kau order benda ni?" Gadis shawl hairan.

"Hehe. Jangan kau tanya. Bila lihat air mata kau, hati aku dah orderkan. Canggih tak? Koh koh koh."

Gadis shawl kembali senyum ceria.


Take Note : Jangan nilai sesuatu yang kita lihat menggunakan mata kasar dan akal fikiran yang tak memproses. Mungkin apa yang kita tengok tak sama dengan apa yang berlaku sebenarnya. Mata kasar ada kalanya mengaburkan hati kita untuk menilai dengan ketulusan. Sesungguhnya siasat dan berfikirlah sebelum menyimpulkan sesuatu perkara. Wassalam.

9 comments:

  1. menarik cerita yang cik candy kongsikan ini,penuh dengan pengajaran :-)

    ReplyDelete
  2. terbaik.saya sama je,tpi berevolusi.ceeewah!

    ReplyDelete
  3. So good.. i love the story.... Infact..the whole story... Kak CC.... kita memang manusia..suka judge orang... tapi, sampai bila kita nak judge kan? Sampai bila kita nak melemperkan doa yang buruk2 terhadap orang2 mcm tu kn? Kerana kita juga..insan biasa..manusia biasa :)

    ReplyDelete
  4. kak ami pon ada kwn dl teruk sgt smpi tahap minum arak tp skrg dah berniqab... :)

    ReplyDelete
  5. Allahu-akbar :') . peringatan juga utk aina. tq kak cc utk entry ni.

    ReplyDelete
  6. Nice entry. Betul tu...jangan suka hati je nak judge org. Kadang2 org yg kita judge tu lah yg jauh lebih baik dari kita.

    Memang elok kalau kita doakan saudara kita yg masih kurang faham dgn islam ni ke arah kebaikan. Tapi elok lagi kalau mampu tegur sebabnya kalau diorang buat maksiat still dapat dosa contohnya pegang2 tangan lelaki perempuan. Muslim/muslimah yg sayangkan saudara seislam pasti tegur sebab diorang tak nak saudara islam diorang berterusan melakukan dosa. Terima kasih atas entri berpengajaran ni.

    ReplyDelete