Kasihnya suami pada isteri


Cerita penceraian aku dengan isteri ni berlaku pada taun lepas. Kami sudah berkahwin hampir 9tahun dah sudah pun dikurniakan 2orang cahaya mata.  Mase tu aku adea dekat office, dapat satu sms dari isteri . ' Assalam abg , Ina nak mintak cerai dri abg . Harap abg dapat tunaikan . '

 Tersentak aku . Kenapa pulak tiba-tiba . Aku tak balas apa-apa kepada isteri. Jam menunjukkan dah pukul 5pm, waktu aku bersiap untuk ambil isteri balik kerja . Sampai ke office dia pun dalam roughly pukul 5.30 pm. Dia masuk dalam kereta dan diam. Aku pun mula la buka suara, ' kita ke tasik titiwangsa nak ? ' . Dia jawab ringkas , 'ok ' . Tak jauh pun dalam 10 minit dah smpai sebab tempat kerje dia dekat area jalan Ampang . Jalan pun tak jem sangat time tu . Kitorang duduk dekat satu pondok . Aku mule bertanya,

Aku : Why so sudden? Sekarang dah rasa abang tak cukup kacak ke ? ( aku cuba bergurau )
Ina : Sebenarnye ina da agak letih. Kesihatan abg tak pernah baik. Setiap pkul 3am , ina mesti bgun buatkan abg air jus epal utk ubat sakit batu karang abg, tapi xpernah baik . Mlm smlm ina bgun pkul 3 lagi , buatkan air. Smpai ke office plak , pendrive ina rosak , dlam tu ade dokumen yg bos nak , ina dah kne marah . Smpai waktu lunch , ina beli mknn , bihun tu basi plak . Mcm2 hal jdi hari ni . Nak balik tdi , kaki ina terpeleot smpai jatuh kat dpan client . Malu la abg . Ina xcukup tidur , ina nak mintak cerai .

Memang betul . Dah lame tp kesihatan aku  tak pernah baik . Aku ditakdirkan terkena batu karang . Dah mcm kaedah berubat tapi tak jugak baik . Dah 3tahun. Ubat tradisional . Aku pn tak pernah gune alternatif perubatan laser sbb mhal . Jus epal yg aku minum tu cume boleh reduce sakit apa yg aku alami ni . Kalau tak malam2 aku mesti berdarah jugak la . Financial pulak problem sbb anak aku terkena penyakit lelah , so duit banyak keluar utk dia msuk wad . Aku bagi jawapan utk isteri .

Aku : Abg sbenarnya agak terkedu. Tapi ina da buat keputusan. Abg berkahwin dgn ina bersebab. Kalau bukan utk behagiakan ina, utk siapa lagi . Tapi ina tak bhagia , abg kne pulangkan balik hak ina . Ina berhak utk lebih bhagia drpd skrg. Abg mintak maaf atas apa yg ina dah lalu ni. Mgkin 3tahun masa abg tengah sakit ni byak buatkan hati ina menangis . Tapi takdir Allah ni abg tak boleh tolak . Abg kne truskan jugk kehidupan . Abg tunaikan permintaan ina utk lepaskan ina . Abg redha sbb abg sygkan ina. Ini pun tanggungjawab. Tapi minggu depan abg lafazkan cerai boleh? Lagipn minggu depan abg outstation , ank2 kita pulak cuti skolah . Takut diorg terkejut pulak benda yg dtg tiba2 ni . Soal pembahagian anak tu abg tak akan berebut . Kita ada 2 anak , abg akan ambil yg sulung , ina ambil yg bongsu . Utk sminggu ni , abg tidur dkat ruang tamu atas sofa . Mgkin anak2 takkan syak sbb abg akan buka tv smpai pgi msa abg tido . Terima kasih atas jagaan ina slama 9 tahun ni . Dah mcm2 yg kita tempuh . Ina jgn menangis lagi . Air mata ina tu sangat berharga . Bila kita dah tak bersama nnt , ina jgn lupa utk tutup suis sterika pgi2 . Lepas ina gosok tudung , ina mesti lupa . Abg tak mrah . Kereta kita ni manual , ina dah lama tak bwak manual kan ? Esok abg akan hantar utk tukar gearbox auto . Ina boleh pkai kereta , abg pkai moto je pegi kje . Safety first ina , pakai seat belt mse memandu . Ina slalu lupa , tapi abg pkaikan .
Ina : Minggu dpan ? Boleh la , lagipn mse tu cuti skolah , ina akan bwak budak2 balik kg . Ok .

Dalam mse smggu tu , aku tidur dekat luar . Bernyamuk juga dan panas sebab air cond dekat dalam bilik . Aku jenis tidur mati , berpeluh pun lena je tido . Tapi ina tu xpenah lupa utk bangun pagi buatkan aku jus epal utk aku minum , seperti kebiasaan . Dah bermcm dvd jugk aku tgk kat rumah tu , walhal xpenah2 tgk dvd slama ni. Cume tau beli je. Tu pn ina yg nak sbb lepak mapley je msti beli satu dvd . Aku dgn dia ni tak sama taste, mana la aku suke cerita jiwang2 ni. Huhu . Smpailah cukup smggu hari sabtu pagi .

Aku : ina , abg nak cakap sket ni . Dtg dkat abg kejap bole ?
Ina : ye abg , knape ?
Aku : abg dah jnji dgn ina abg nak lepaskan ina , abg nak lafazkan cerai .
Ina : hah ? tak boleh abg . Jangan ! Ina sygkan abg . Ina da buat keputusan yg salah . Ina mintak maaf . Kite balik smula ye abg . Ina lupe dgn janji abg , tapi ina xbiasa bila abg tak ada . Org yg boleh fham ina dgn baik cuma abg . Ina xkan ulang bnd ni lagi dkat abg . ( Ina menangis . Nasib baik anak2 ad dkat luar rumah , kitorg dkat dapur )
Aku : abg dah lama ampunkan ina . Ina xslah dlam hal ni . Abg pn susah hati bile ina xde . Takdir Allah , tuhan da baikkan hati ina . Abg tipu sunat dkat ina . Sbnrnye abg xde outstation . Abg bgi alasan tu sbb abg nak ina bertenang utk ina fikir balik keputusan ap yg ina dah buat . Abg mintak maaf . Dah 9 taun , abg pn xbiase klau xtgk kecantikan ina waktu pgi tanpa mekap . Abg rase sejuk . Walaupn ina tidur dgn berbagai gaya . Sendawa ina lepas makan , betul2 buat abg tergelak . Lnsung xcover . Tapi tu la , klau ina xnak kat abg ni , abg makin tua makin tampan . Melepas la ina .
Ina : abg niiii . ( ina pn peluk aku ) . Ina shampoo rambut abg nnt nak ? Da slalu rase air tgan ina ni bru la abg xmenggatal .
Aku : Hamboii . Bodek num 1 . Haha .

Alhamdulillah aku dgn ina xjdi bercerai . Takdir Allah hubugn tu slamat dgn masa . Ad cara sbnrnye mcm mane aku nak tackle problem ni . Alasan die sbb die letih bgun pgi buat jus epal utk aku . Die kene tau , level die sbgi isteri die terpaksa buat . Aku xpernah pakse , cume aku ni pn org yg susah utk bangun seawal 3 pgi . Huhu . Tapi terpaksa die ni adalah kerja utk Allah . Yelah sbb jge suami kan . Dari hati yg terpakse tu die akan ikhlas . Macam solat . Org yg nak berubah die kne bentuk diri die dgn solat . Die buat dlam keadaan memaksa . Tapi hati ni milik Allah . Lame2 die akan ikhlas & redha . Ikhtiar aku , cume aku berdoa mintak die dilembutkan hati . Standard org perempuan , emosi die ni turun naik . Bile emosi die naik , moral die akan down & marah . Time ni la die kurg sabar . Bile buat keputusan , mmg die akan ikut ape aje yg terlintas . Die akan capai yg mane ade dulu dalam fikiran die . Emosi die xstabil .

Ina ni agak pelupa . Sebenarnye ade helah knp aku bawak die ke tasik titiwangsa dulu mse die mintak cerai . Kat situ mulanya date kitorg dulu . Waktu tu , Ina tersalah dial telefon . Angka cuma lari 1 je dari num yg die nak dial tu . Die cari Ramli mase tu . Aku bile dgar suara perempuan je , ape lagi . Gune kan lah teknik penyamaran . Lagipn suara die ni sedap didengar sbb suara manje . Lagilah aku lentok . Cume die cakap laju je . Kete die tgah problem mase tu sbb xleh nak start ( kete kancil ni da jual , aku beli kete baru ). Aku bgi die troubleshoot . Tapi die xpndai sbb org perempuan kan . Bab2 ni die xlaju . Kesian pn ade sbb dgar suara die dah nak nanges . Lagilah aku xjdi nak menipu , aku ckap aku bukan Ramli . Aku cakap aku dtg nnt , kalau die sudi . Die dah start risau , tapi aku gtau waktu siang ni . Aku xmungkin nak culik die . Klau die ade rase ragu2 , die boleh jarakkan diri 50 meter dri aku & start menjerit klau nampak aku ni meragukan nnt . Niat cume nak tolong . Aku smpai & jumper battery die balik & kete boleh start . Tapi die xjarakkan dri aku pn , die tgk dgn penuh minat & penuh dgn pertanyaan . Aku pn tanye la , ' dalam kete awak ni ade payung berger x ? ' die tnye ' kenape ? ' . Aku jawab , ' kalau ade , sy nak bukak kaunter pertanyaan kat sini ' . Die kate aku perli pulak . Haha . Kete die mmg kemas & superb wangi . Die bukak pintu kete & ambil air twister mase tu bgi dekat aku . Aku balas , ' Aih xkan ni je . Nasik2 xde ke ? Kot ade jamuan ringan nnt , jgn lupe call pulak . Sy ni kuat makan ' . Tu la 1st aku tgk die senyum & gelak . Memang mengekek . ' Aih minah ni . Ade bela ke , ' tanye aku dalam hati . hahaha .

Memang betul . Tiap kali gaduh ni , 1st thing yg aku akan recall , mcm mane aku boleh kenal ina ni & knp mesti aku mule bercinta dgn die dulu . Mase tu da berlalu . Bab ni mmg pentg . Itulah resepi knp aku dgn die bole bertahan smpai 9 taun lamenye . Tapi mate die mmg sgat cantik . Mungkin tu sbb knape aku terpikat dgn die kot . Main2 mate dgn aku , mane aku boleh than . Cair terus . Haha

Sblum kawen dgn ina ni , aku da kaji habis-habisan ape watak die . Tapi mse bercinta tu xnampak . Agak tricky jugk , xkn la xde salah lansung . Makan pn elok je sopan . Macam aku makan dgn permaisuri agong plak . Haha . Tapi mse bercinta dulu ina da terkantoi . Aku tgk tudung die ad sikit terbakar . So aku tanye kenapa . Die kate die nak cepat tdi sbb aku da nak dtg . Dri situ sbenarnye aku tau die seorg yg agak kurg sabar . Die xprepare awal sblum aku nak dtg . Org mcm ni die cpat buat keputusan bila die mrah .

Orgnya sensitif . & die seorg yg simple . Simple tu sbb die suke knekan pkaian yg ringkas . Die xpndai pilih baju . Sluar jeans die pn akak die yg belikan .Die takut pd lipas , so aku agak die seorg yg pengemas . Bwah katil die mesti clear xde brg . Klau x die xsng tido .

Penyayang , tu pn sbb die bela kucing . Waktu kucing die mati dulu , aku ade & die riba mayat kucing tu . Kucing tu dah berdarah2 , tapi die msih boleh riba .

Concern , tu pn sbb die tgk budak2 laki xsolat , lepak2 dkat mapley . Die tanye aku dah solat blom , die risau klau aku xsolat , mcm mane aku nak jge die esok2 .

Family first , mse aku kenal die , die cpat2 bgtau family die yg die tgah berkenalan dgn aku .

Caring , stiap pgi die xkan lupe utk bgi salam dkat aku & die xnak aku kerja lebih mse sbb takut kesihatan aku terabai .

Talkative , klau berckp telefon dgn die , 10 minit pn xcukup utk 1 sesi .

Tabah , die pernah sakit tapi die slalu sedapkan ati kuatkan diri utk family die , xnak family die risau keadaan die .

Terurus , die suke pd bnd yg wangi , die secara natural xade bau yg mengharukan .

Friendly , die seorg yg suke b'kwn tapi kdg2 org suke amek kesempatan pd kebaikan die ni .

Rajin memasak , die suke klau bab2 nak suro aku try makan ni . Tapi die ttap xpndai buat nsik grg . Mee grg ok . Lagipn , die ni jenis yg xmakan nasik .

Cantik , ini yg kdg2 buat aku risau ( jeles memanjang ) . Die ade kacukan korea & die gebu orgnye . Tapi da slmat jdi isteri aku pn . So aku xrisau . She's really a perfect girl to be married .

Ingat bro . Perempuan ni die perlukan perhatian . Kesilapan paling utama , bile ko buat die menangis . Time ni la , cerita yg xde bakal diada2 kan . Sbb die confuse . Org laki ni plak suke buat org perempuan confuse . Bile marah @ kecik ati je diam . Klau yg pnas baran tu , mgkin naik tgan la . Maki2 ke . Ini lansung xgentleman . Alam perkahwinan ni lain . Susah mmg ade , tapi seronok pn ad . Aku kawen dgn ina waktu die msih mude , die bru abes blaja . Pembawakan die agak kebudak-budakan tapi perlahan2 die matang bile da jdi isteri . Byak part yg die akan blaja , secara automatiknye die akan pndai . Contoh , die xpndai gsk baju kemeja dlu sbb die xpernah buat . Aku ajr die gosok , smpai skrg die pndai , baju kemeja aku mmg kemas . Member2 msti tego , ko pkai baju bru ke ni ? Kembg semangkuk sat . Bini pndai jage , mmg tip top lah hasilnye aku ni . Hehehe .


Take Note : Pengalaman ni diceritakan balik oleh seorg sahabat kepada Cik Candy. Cik Candy harap story nie dapat dijadikan pengajaran dan pedoman buat pasangan yang dah mempunyai tanggungjawab sebagai seorang isteri mahupun suami. Secara overall perangai org perempuan lebih kurg sama aje, lelakilah yang seharusnya memainkan peranan untuk mengemudi bahtera yang dibina bersama dan tanggungjwb bersama untuk memahami diantara satu sama lain.

9 comments:

  1. suami dia seorang yg sgt rasional dan matang :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong.. Si suami masih dapat fikir secara rasional even terkejut dengan permintaan si isteri secara tiba-tiba tu

      Delete
  2. Aaa. Sedihnyaaaaaaaaa cite cc ni. Ada next episod x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaaa.. Ni cerita betul laaa syg.. tade next episod. Diaorang skrg dah semakin bahagia dan lebih menghargai kowt..

      Delete
  3. cinta itu pengorbanan,
    dan bagus sebab suami tak ambil sikap terburu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.. Si suami masih dapat berfikir sebelum bertindak..

      Delete
  4. ya, suami kan Laksamana dan pengemudi dalam pelayaran rumahtangga... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong kak. Walaupun isteri cipta langkah, tapi pokok pangkalnya keputusan di tangan suami. Si suamilah yang harus cari penyelesaian sebelum bertindak..

      Delete
  5. wahh bestnye cerita ni. sengih sengih bila part yang first meeting tu hehehe

    ReplyDelete